Gå direkt till innehåll
Gör 2019 till året du slipper teknikstrul

Pressmeddelande -

Gör 2019 till året du slipper teknikstrul

Problem med installation av ny teknik, routerkrångel, och wifi-meck - så ser 2018 års teknikstrulstopplista ut. Det visar en kartläggning av Telia och TechBuddy, som under 2018 tillsammans hjälpt 11 000 svenskar i tekniknöd.

Telia och TechBuddy inledde sitt samarbete i början av 2018. Med tjänsten ”Personlig Tekniker” har man under året gjort 11 200 hembesök i 693 städer, från Tomelilla i söder till Kiruna i norr, för att lösa teknikstrul. Och även om problemen varierar lite över landet så finns det en ohotad etta oavsett var man bor: Installation av ny teknik. Totalt 45 procent av alla uttryckningar handlade om att få ny utrustning att fungera, till exempel datorer, bredband eller digital-tv. Därefter följer routerproblem (20 %) och meck med att ansluta till wifi (18 %). Även krångel med mobil telefoni (5 %) och TV-apparater (4 %) plågar svenskarna.

- Det finns många som lever i ett digitalt utanförskap, och även om de försöker att ta till sig tekniken så är det inte alltid så lätt att komma igång eller att förstå vad man ska göra när det blir fel. Samtidigt får vi fler och fler uppkopplade saker, tjänster, mjukvara, program, applikationer, nätverk och anslutningar som ska samsas och funka ihop. Då uppstår problem och dessa vill vi fixa, säger Vahdat Zehtab, ansvarig för Telias privatmarknad.

33 procent fler prylar

Och Sverige är ett uppkopplat och tekniktokigt land. Data från Telias nät och tjänsteplattformen Telia Zone visar att vi i snitt har 16,9 uppkopplade saker per hushåll. Det är en ökning med 33 procent eller fyra uppkopplade saker jämfört med december 2017. Förutom att plattor, smartphones och konsoler fortsätter att öka stadigt, så har vi också börjat att koppla upp helt nya saker, som högtalare, väderstationer och säkerhetslösningar.

Mest uppkopplad är man i Saltsjö-Boo utanför Stockholm med 25,7 uppkopplade saker per hushåll, följd av Djursholm (25), Hönö (25), Onsala (24,9) och Hovås (24,6). Mest benägen att be om hjälp relativt befolkningsmängd är man i Saltsjöbaden och Visby. Där gjorde Telia och TechBuddy 190 uttryckningar, följt av Lidingö (156), Varberg (134), Tyresö (119) och Norrtälje (118).

- Jag är jätteglad över att vår tjänst har blivit så uppskattad över hela landet. Vi vill slå ett slag för en rättvisare modell av gig-ekonomin och därmed omdefiniera arbetsplatsen för de som vill jobba med sin passion och på sina egna villkor. Utifrån den kända devisen att ”allt som kan bli digitalt kommer att bli digitalt” så kommer möjligheterna för både kunder och våra Personliga Tekniker fortsätta att bli större. Nu laddar vi inför årets stora teknikhögtid och hoppas att vi får möjlighet att hjälpa många att göra julen till en härlig tid att vara online, säger Tahero Nori, grundare och vd, TechBuddy.

Förutom att göra slut på strulet hemma hos svenskarna så möjliggör också samarbetet fler arbetstillfällen och sänker tröskeln för unga att komma in på arbetsmarknaden. Frilansande tekniker hjälper till med något som de älskar och känner passion för, samtidigt som de får relevant arbetslivserfarenhet och stöd för att utveckla sin egen kompetens inom det tekniska området. Totalt har Telia och TechBuddy över 600 kvalificerade Personliga Tekniker. 

- Våra”Buddies” uppger flexibilitet, möjlighet att jobba med teknik, och möjlighet att hjälpa andra människor som främsta anledningar till att jobba med oss. Och även om vi precis som alla andra avskyr teknikstrul så känns det fantastiskt att vi dels kan bidra till att minska det digitala utanförskapet, dels hjälpa unga in på arbetsmarknaden, säger Tahero Nori.

10 vanligaste teknikstrulen

1.Nyinstallationer (”kom-igång-tjänster”, till exempel tv-box, digital-tv, bredband, etc.)

2.Router

3.Wifi

4.Mobiltelefoni

5.Tv

6.Fast telefoni

7.Antivirus

8.Backup

9.Skrivare

10.Smarta hemmet

10 mest teknikhjälpsökande städer

1. Saltsjöbaden

2. Visby

3. Norrtälje

4. Kungsbacka

5. Varberg

6. Lidingö

7. Tyresö

8. Östersund

9. Sollentuna

10. Hägersten

10 mest uppkopplade städer

1.Saltsjö-boo (25.7)

2.Djursholm (25.1)

3.Hönö (25)

4.Onsala (24.9)

5.Hovås (24.6)

6.Spånga (24.4)

7.Värmdö (24.4)

8.Lidingö (24.1)

9.Huddinge (24)

10.Angered (23.9)

Gör 2019 till året du slipper teknikstrul

Telias Personliga tekniker finns tillgängliga över hela Sverige. Tveka inte att höra av dig om något krånglar . Personlig Tekniker Hemma, bokas via telia.se, kundtjänst eller någon av Telias butiker och kostar i snitt 399:- inklusive RUT-avdrag.

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

33 procent fler uppkopplade prylar 2018

33 procent fler uppkopplade prylar 2018

Svenskarna fortsätter att koppla upp sina hem och vi har nu 16,9 uppkopplade saker per hushåll, fyra fler än 2017 (12,7). Det motsvarar en ökning på 33 procent. Smarta telefoner och surfplattor toppar listan men uppkopplade högtalare och säkerhetslösningar har exploderat under året. Mest online är man i storstadsregionerna.

Telia lanserar personlig tekniker för privatkunder

Telia lanserar personlig tekniker för privatkunder

Under sommaren 2016 lanserade Telia framgångsrikt tjänsten Personlig Tekniker för att hjälpa små- och medelstora företagare med tekniken. I takt med att det uppkopplade hemmet växer så vill Telia underlätta den digitala vardagen och skapa ett enklare liv för människor online.

Så ger du mobilen nytt liv

Så ger du mobilen nytt liv

Börjar mobilen bli seg? Känns den gammal redan efter två år? Då är det förmodligen bara dags för en ordentlig vårstädning. Bra för både privatekonomin och miljön. Här är åtta tips från Telia mobilexpert Mattias Hartmann som ökar mobilens livslängd.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation