Följ Telia

Telia storsatsar på företagare – lanserar Personlig Tekniker

Pressmeddelande   •  Aug 29, 2016 10:30 CEST

Telia fortsätter hjälpa Sveriges små- och medelstora företagare på sina digitaliseringsresor och lanserar nu som första operatör i Sverige den Personliga Teknikern, som ser till att tekniken fungerar och att företagen kan fokusera sin tid och resurser på det dem är allra bäst på – sina verksamheter.

Sveriges små och medelstora företag driver fram nya innovationer och skapar de flesta nya arbetstillfällena i Sverige. För att kunna driva sina verksamheter framåt blir företagen allt mer digitala och investerar i ny teknik. Samtidigt är det svårt för många mindre verksamheter att hantera snabbt växande IT-miljöer med teknisk utrustning, system och lösningar. Därför lanserade Telia redan förra året den Personliga Rådgivaren, med uppgiften att guida dem genom teknikdjungeln och hjälpa företagen hitta rätt kommunikations- och IT-lösningar. Satsningen blev en succé och nu har tusentals företagare en Personlig Rådgivare från Telia.

Men det handlar inte bara om att hitta rätt lösning, det ska fungera och det ska vara enkelt att få hjälp om tekniken strular eller när man ska komma igång med nya digitala tjänster. Därför tar Telia nästa steg och blir dubbelt så personliga genom att lansera den Personliga Teknikern.

- Åtta av tio småföretagare hanterar sin egen IT*. De tvingas alltså lägga värdefull tid och resurser på tekniska frågor, när de egentligen bara vill ägna sig åt sin kärnverksamhet och komma åt nyttan med nya digitala tjänster. Med en Personlig Tekniker råder vi bot på det problemet och hjälper dem att få tekniken att fungera, säger Patrik Granström, chef för små- och medelstora företag på Telia.

Telias erbjuder Personlig tekniker på tre sätt:
Personlig Tekniker – För Telias tjänster
Man får teknisk hjälp med sina Telia-tjänster som bredband och växellösningar via telefon eller mejl. Ingår utan kostnad för Telias företagskunder.

Tekniker online – För övrig IT
Man får teknisk hjälp med all annan IT via telefon eller mejl. Kostar 499 kr/per fixat ärende. Gäller även de som inte är Telia-kunder.

Tekniker på plats – för alla ärenden
Personligt besök av en tekniker som fixar all IT på plats. Kostnadsfri avstämning innan arbete påbörjas. Kostar 1999 kr/per fixat ärende. Ytterligare ärenden vid samma besök kostar 499 kr/fixat ärende. Gäller även de som inte är Telia-kunder.

Exempel på hjälp som företagare kan få: Applikationer, tjänster, installationshjälp, server, felavhjälpning samt hårdvara och nätverk.

Tjänsten finns tillgänglig från 1 september men kunder kan redan nu registrera sig för en Personlig Tekniker och läsa mer om tjänsten på Telia.se/tekniker

*Gäller företag med minst en dator. Från undersökningen ICT Business Insight, genomförd av Stelacon

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se