Gå direkt till innehåll
Telia tecknar avtal med Region Västernorrland för en tryggare och effektivare vård

Pressmeddelande -

Telia tecknar avtal med Region Västernorrland för en tryggare och effektivare vård

Region Västernorrland vill ge sina patienter större trygghet och möjligheten att vara mer delaktiga i sin behandling. Därför har regionen nu ingått avtal med Telia om en digital tjänst för egenmonitorering.

Pilotprojektet drog igång i december och ska pågå till slutet av maj i år, och är en del i Region Västernorrlands arbete inom det EU-finansierade digitaliseringsprojektet Digga Hälsocentral. Syftet med Digga Hälsocentral är att ta fram digitala tjänster till regionens primärvård som ger patienterna ännu bättre tillgänglighet till vård och ökar effektiviteten i primärvården.

Tjänsten, Telia Health Monitoring, används av både patienter och vårdpersonal för att regelbundet få information om patientens hälsotillstånd. Via sensorer kan patienten själv mäta till exempel blodtryck, puls och vikt hemifrån och sedan kommunicera och diskutera resultaten med personalen vid hälsocentralen för en eventuell justering av läkemedel och behandling.

– Telias lösning matchade våra behov och hittills är vi mycket nöjda med samarbetet. Med stöd av den här digitala utrustningen ska patienten kunna följa upp sina värden samtidigt som det skickas till vårdpersonalen på hälsocentralen. Vi tror att denna tjänst ger patienterna möjlighet till ökad kontinuitet, ökad trygghet och en ökad kunskap om sin egen sjukdom säger Karin Sellgren, projektledare för Digga Hälsocentralen.

Till en början ska patienter vid hälsocentralen i Sollefteå med högt blodtryck eller diabetes typ 2 få prova tjänsten. Men Region Västernorrland ser stora fördelar med digitalisering och har ambitioner att öka användningen av digitala tjänster för egenmonitorering.

– Vi är stolta över att kunna hjälpa Region Västernorrland i deras resa att ställa om till nya, digitala arbetssätt. Det är fantastiskt att människor i regionen nu kommer att kunna erbjudas en ökad livskvalitet i och med de möjligheter som egenmonitorering ger. Det är en mer individanpassad vårdform som tillsammans med vårdpersonal ger trygghet i vardagen, en ökad delaktighet och egen insikt i sin sjukdom. Det i sin tur leder ofta till en förbättrad livsstil och ett friskare liv, säger Nina Bake, affärsområdeschef för Digital Health på Telia.

Läs mer om Telia Health Monitoring

Ämnen


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Presschef Sverige och Koncern 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Press & PR-ansvarig Sverige och Koncern 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation