Gå direkt till innehåll
NYA LÖSNINGAR AVLASTAR SJUKVÅRDEN: Capio Hemma lanserar distansmonitorering via Telia Health Monitoring

Pressmeddelande -

NYA LÖSNINGAR AVLASTAR SJUKVÅRDEN: Capio Hemma lanserar distansmonitorering via Telia Health Monitoring

Nu kan fler personer få nära kontakt med vården även i hemmet. Capio Närsjukvård har tecknat avtal med Telia om en tjänst för distansmonitorering. Enligt samarbetspartnerna är detta ett tydligt exempel på den digitalisering som måste ske i vården och som kommer vara avgörande i framtiden.

– Det känns fantastiskt att Telia får fortsatt förtroende när Capio nu väljer att utöka användandet av distansmonitorering. Det gör att en mer proaktiv vård kan bedrivas och att fler patienter kan få hjälp även hemma, vilket naturligtvis är extra viktigt under perioder då sjukvården är särskilt pressad och då sjuka och äldre helst inte skall besöka vården, säger Nina Bake, chef för Digital Health på Telia.

Capio Hemma, som är kostnadsfritt för patienter, vänder sig till personer med högt blodtryck, hjärtsvikt, diabetes typ 2 och KOL. Patienterna kan dela sina hälsodata direkt med Capios vårdteam, och genom fler insamlade mätvärden kan vårdteamet optimera behandlingen och upptäcka eventuella försämringar i god tid. Med hjälp av tekniken kan patienter få bättre förståelse för sin hälsa och ökad delaktighet. 14 av Capios vårdcentraler är redan igång med tjänsten och målet är att minst 1 500 patienter är anslutna till tjänsten innan året är slut.

– Vi på Capio vill erbjuda våra patienter med kroniska sjukdomar ett friare och friskare liv. Därför har vi sedan två år samarbetat med Telia för att etablera en tjänst där vi kan vara tillgängliga digitalt när det är möjligt, och fysiskt om det behövs, säger Alex Jaranka, Innovation Manager på Capio Närsjukvård.

Telia Health Monitoring är den digitala plattform som används av Capio Hemma för säker insamling av hälsodata och kommunikation med patienter.

– Vårt samarbete med Capio är ett fantastiskt exempel på den digitalisering som måste ske i vården. Vi delar samma vision om vikten att ha ett dedikerat vårdteam som följer patienterna på distans, där vården kontinuerligt kan ta del av patienternas hälsodata. Det är otroligt kul att kunna ta nästa steg med Capio och att fortsätta stödja dem i att erbjuda sina patienter vård på distans med Telia Health Monitoring. Det är särskilt viktigt just nu med tanke på att så många äldre, varav flera är kroniskt sjuka, uppmanas att stanna hemma. Men det kommer vara avgörande också i framtiden, säger Nina Bake.

Här kan du läsa mer om Capio Hemma.

Här kan du läsa mer om Telia Health Monitoring.

Ämnen


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Ny rapport: Digitala lösningar i sjukvården har ökat dramatiskt

Ny rapport: Digitala lösningar i sjukvården har ökat dramatiskt

Coronapandemin har gjort att digitaliseringen i den svenska sjukvården har tagit rejäl fart. En ny rapport från revisions- och rådgivningsföretaget PwC, i samarbete med bland andra Telia, visar till exempel att digitala videomöten ökat med upp till 720 procent. Rapporten lyfter även fram fem nyckelområden som är avgörande för att den positiva utvecklingen ska få långsiktiga effekter.

En ny era: Telia lanserar banbrytande lösning för global IoT-kommunikation

En ny era: Telia lanserar banbrytande lösning för global IoT-kommunikation

Telia lanserar en ny lösning som kan spara företag i genomsnitt 28 procent av kostnaden för global Internet of Things (IoT)-kommunikation. Kombinationen av innovativ teknik och nya funktioner gör att företag och organisationer kan styra och hantera all sin globala IoT-data och alla anslutningar från en enda portal.

Branscherna som digitaliserats mest under Corona

Branscherna som digitaliserats mest under Corona

Coronapandemin har påskyndat digitaliseringen hos fyra av tio företag. Det bekräftar nu en omfattande undersökning där Telia och Nepa hört beslutsfattare på svenska företag. Transportbranschen och vårdföretagen är de som tvingats till den största omställningen i digitaliseringsvågen som har svept över landet.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation