Följ Telia

Telias mobilnät bäst. Igen. Nu internationell toppklass enligt ny P3-rapport

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2017 07:00 CEST

För andra året i rad har P3, det världsledande företaget för oberoende kvalitetstester av mobilnäten, utfört sina tester i Sverige. Alla de största operatörerna har med den senaste tekniken testats i både tal och surf-kvalitet och med fokus på kundupplevelsen. Telia tar hem segern igen och höjer samtidigt resultaten från föregående år och kvalar in i internationell toppklass.

Hur fungerar mobilnäten vid gränsen av vad som är tekniskt genomförbart - och i vilken utsträckning drar kunderna nytta av dessa möjligheter? De är några av de frågor som P3 utgått ifrån när de genomfört omfattande tester i 21 stora svenska städer, 33 mindre orter samt anslutande vägar. Årets tester har inkluderat mer än 4 miljoner människor eller cirka 42% av Sveriges befolkning, vilket täcker cirka 1 miljon fler människor jämfört med förra året. 

– Vi är enormt stolta över att kunna överträffa förra årets resultat rejält, särskilt när det gäller surfupplevelsen. Att vårt mobilnät dessutom håller internationell toppklass visar att våra miljardsatsningar ger våra kunder något alldeles extra, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.

Så här går testen till i korthet
Testernas mätmetod ändras varje år i takt med den snabba utvecklingen av ny teknik. För att återspegla användarupplevelsen och utvecklingen i de svenska mobilnäten så har P3 använt sig av smartphones som är uppdaterade för att dra nytta av den senaste tekniken, exempelvis att kunna genomföra samtal över 4G.

Inom surf testar man bland annat hastighet, svarstid, kvalitet och lyckade nedladdningar. Man testar den faktiska kundupplevelsen genom att surfa på en rad populära webbsidor som exempelvis Youtube, Aftonbladet, Twitch.tv och Expressen. Man kollar även hur snabbt det går att ladda ned/upp filer i kanaler som exempelvis sociala medier. Här fick Telia 574 poäng av 600 möjliga.

Inom talkvalitet testar man bland annat signalstyrka, hur snabbt ett samtal kopplar upp, hur länge man kan föra samtal utan avbrott och vilken ljudkvalitet man får. Här fick Telia 350 poäng av 400 möjliga.

Fakta om P3
P3 har genomfört oberoende tester i nära 15 år och anses vara världsledande inom området med stabila och globalt accepterade testmetoder. Med sina partners inom media publicerar P3 årligen rapporter om mobilnätens service och kvalité - med starkt fokus på kundupplevelsen. Rapporten utformas för att ge en oberoende översikt över det aktuella läget för mobila tjänster och i Europa räknas P3:s test som standard i branschen för trovärdig kvalitetsmätning av mobilnäten. 

Ladda ned och ta del av hela rapporten, klicka här.

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Bifogade filer

PDF-dokument