Pressmeddelande -
Telia förbättrar samtalstäckningen i 4G-nätet med VoLTE
Idag lanserar Telia VoLTE (Voice over LTE/4G) för mobilkunder i Sverige. Den nya tekniken innebär att Telias kunder nu kan ringa röstsamtal över 4G-nätet i Sverige, bättre samtalstäckning, snabbare uppkopplingstid för samtal och högre samtalskvalitet. Tjänsten kommer till att börja med att lanseras till Telias privatkunder som använder några av de senaste modellerna från Sony, Samsung och Huawei.
Tidigare har 4G-nätet enbart använts för mobilsurf vilket gör att den som ringt med en 4G-telefon automatiskt gått över på 3G- eller 2G-nätet vid ett vanligt röstsamtal. Med den nya tekniken VoLTE kommer Telias kunder att uppleva en snabbare uppkopplingstid för samtal, högre samtalskvalitet men också bättre samtalstäckning. Det innebär också att kunder kan surfa på sin mobil i 4G-nätet samtidigt som de pratar i mobilen, vilket innebär att det går snabbare att surfa än tidigare.
- Vi arbetar hela tiden med att förbättra och utveckla mobilnäten i Sverige, för att förbättra kundupplevelsen. Vi har redan idag ett mobilnät i världsklass, VoLTE är nästa steg för att underlätta och bygga kommunikation på våra kunders villkor, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.
Till att börja med kommer Telias privatkunder som använder några av de senaste modellerna från Sony, Samsung och Huawei att få tjänsten. Inom kort kommer tjänsten rullas ut till kunder som har de nyaste telefonmodellerna från de största tillverkarna. Utrullningen av VoLTE till Telias företagskunder är planerad att starta i maj.
Telia har tidigare vunnit flera priser för mobilnäten i Sverige, senast 2016 för bästa tal och surf enligt det världsledande företaget för oberoende kvalitetstester av mobilnäten, P3. Läs mer här.
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se