Följ Telia

Telia bäst på mobilt tal och surf i Sverige enligt ny rapport från P3

Pressmeddelande   •  Dec 13, 2016 09:50 CET

För första gången någonsin har det världsledande företaget för oberoende kvalitetstester av mobilnäten, P3, utfört tester i Sverige. Alla de största operatörerna har under flera veckor testats i både tal och surf-kvalitet med fokus på kundupplevelsen. Nu släpper P3 sin rapport och Telia står som klar vinnare i båda kategorierna.

P3 har genomfört oberoende tester i nära 15 år och anses vara världsledande inom området. I Europa räknas P3:s test som standard i branschen för trovärdig kvalitetsmätning av mobilnäten. Resultaten baseras på den faktiska kundupplevelsen. Testen i Sverige är den första av vad som kommer att bli ett årligt kvalitetstest bland svenska operatörer. I år har Telia, Tele2, Telenor och Tre mätts och Telia står som klar vinnare i både mobilt tal och surf.

Testerna har genomförts i 12 stora städer, på 18 mindre orter samt anslutande vägar. I de områden som omfattas inkluderas drygt 3 miljoner människor eller cirka 41% av den svenska befolkningen.

- Vi har investerat miljarder de senaste åren och fortsätter att satsa för att bygga Sveriges bästa mobilnät. P3 har nu gett oss ett kvitto på våra insatser och vi är oerhört stolta över de fina resultaten. Särskilt roligt då vi tidigare i år även utsågs som vinnare i Bredbandskollens test. Dessa mätningar är viktiga och resultaten ger oss värdefulla insikter. Nu fortsätter vi arbetet med att ge våra kunder den bästa upplevelsen, säger Telias Nätchef Martin Pehrsson.

Fakta om P3
P3 är sedan 2002 internationellt ledande inom mobil benchmarking med stabila och globalt accepterade testmetoder. P3 med sina partners inom media publicerar årligen rapporter om mobilnätens service och kvalité med starkt fokus på kundupplevelsen. Rapporten utformas för att ge en oberoende översikt över det aktuella läget för mobila tjänster.

Så här går testen till i korthet
Inom data testar man hastighet och svarstid. Man fokuserar också på kundupplevelse genom tester av det som kunder själv gör online. Bland annat genom att surfa på en rad populära webbsidor som Google, Netflix och Aftonbladet. Man mäter lyckade nedladdningar och hur snabbt det går. Man testar hur snabbt klipp på exempelvis Youtube startar, bildkvalité och om det sker några avbrott. Man kollar även hur snabbt det går att ladda ned/upp filer i olika kanaler, exempelvis på sociala medier-kanaler. Här fick Telia 544 poäng av 600 möjliga.

Inom talkvalitet testar man bland annat signalstyrka, hur snabbt ett samtal kopplar upp, hur länge man kan föra samtal utan avbrott och vilken ljudkvalité man får. I den här klassen var Telia bäst av alla operatörer med 340 av 400 möjliga poäng.

Testernas mätmetod ändras varje år i takt med den snabba utvecklingen av ny teknik. Sverige ligger i täten i digitaliseringen med nya sätt att kommunicera och allt fler uppkopplade saker. Då även 5G finns i horisonten kommer det leda till att dessa mätningar kommer att behöva ta sig i nya nivåer för att återspegla användarupplevelsen och resultaten för de svenska mobilnäten.

Ladda ned hela rapporten här

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se