Pressmeddelande -
Telia och Wayke digitaliserar Sveriges bilflotta
Tänk dig att din bil själv säger till redan innan ett fel har uppstått. Telia och Wayke har ingått ett samarbete för att utveckla nya tjänster som kommer att digitalisera både den privata och kommersiella bilflottan i Sverige. Som ett första steg kommer kunder att kunna erbjudas en helt ny och proaktiv lösning kring service och eftermarknad.
Digitalisering och elektrifiering gör det möjligt att nyttja bilar på ett helt nytt sätt. Samarbetet mellan Telia och Wayke kommer att innebära en rad gemensamma innovationer framöver för ett smidigare bilägande, en tryggare andrahandsmarknad samt för att öka tillgängligheten så att enskilda bilar kan utnyttjas mer och av fler.
På sikt kommer även AI funktioner att utvecklas då stora mängder data kan analyseras för att förutspå fel redan innan de uppstår - för bättre lönsamhet och kundnöjdhet. Automatiska betyg och stöd för prissättning av begagnade fordon utifrån avancerad fordonsdata kommer också i närtid.
Det gemensamma tjänsteerbjudandet kommer att marknadsföras tillsammans och avtalsprocesser för de första företagsuppdragen är redan igång.
- Vi är mycket glada över att tillsammans med Wayke kunna erbjuda ännu bättre tjänster inom IoT (sakernas internet) och den uppkopplade bilen, säger Marcus Lidbeck, Chef Digitala Affärer inom Division X, enheten för nya affärsmöjligheter på Telia.
Wayke lanserades av 362 av Sveriges ledande bilhandlare samt MRF(Motorbranschens Riksförbund) i oktober 2017 och har snabbt blivit Sveriges näst största handelsplats för bilar. Bolaget har tidigare släppt ett antal tjänster för att underlätta bilköpet men nu tar Wayke steget in i en helt ny och betydligt större del av bilmarknaden.
- Vi har valt att presentera Wayke som en marknadsplats för bilar först och främst men det övergripande syftet är att vara en innovationsplattform som hjälper bilmarknaden med digitaliseringen. Genom att kombinera Telias styrka, etablerade ekosystem runt den uppkopplade bilen och ledande kommunikationslösningar med Waykes innovationskapital och kunskap om bilar skapar vi en svårslagbar leveransförmåga, säger Martin Fransson, VD Wayke Sweden AB.
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se