Pressmeddelande -
SJ väljer Telia - för robust uppkoppling och stärkt beredskap
Telia blir ny kommunikationspartner till SJ och tilldelas uppdraget att leverera en robust helhetslösning för hela tågoperatörens verksamhet och tågflotta. Avtalet omfattar mobil uppkoppling, IoT-lösningar samt växeltjänster med hög tillgänglighet och driftsäkerhet, som möter de ökade kraven på tillförlitlig kommunikation.
SJ har en central roll i ett hållbart och säkert transportsystem. I det nya avtalet tar Telia ett helhetsansvar för att stärka SJ:s kommunikationsförmåga, både i den dagliga driften och vid krissituationer. Telia kommer att leverera mobil uppkoppling och mobila enheter till hela SJ:s verksamhet, både ombord på tågen och i övriga delar av verksamheten. Det säkerställer en robust uppkoppling över hela Sverige, något som både personal och tåg är beroende av.
– Vi är stolta över att vi får förtroendet att stötta SJ med vår unika och robusta infrastruktur i syfte att stärka deras samhällskritiska verksamhet. Här handlar det inte bara om teknik, det handlar om trygghet. När det verkligen gäller måste kommunikationen fungera och det är en tillförlitlighet som Telia kommer att leverera på, säger Fredrik Stenberg, chef för Telias företagsaffär.
Med det nya avtalet kopplar Telia upp SJ:s Wifi ombord på de tåg som färdas genom Norden och till Tyskland. Telia tillhandahåller även IoT-lösningar som kopplar upp system och samlar in underhållsdata för smartare tågdrift. Dessutom ingår en växel- och beredskapsplattform som säkerställer SJ:s kommunikationsbehov vid krissituationer.
Beredskapsplattformen möjliggör bland annat en helt frikopplad och skalbar kriskommunikationslösning som ger full överblick av incidentlägen som kräver samverkan. Den erbjuder snabb och säker kommunikation via funktioner som exempelvis beredskapssamtal till rätt resurs under dygnets alla timmar samt andra krisfunktioner vid stora incidenter.
– För en verksamhet som SJ:s, där en hög nivå av digitalisering genomsyrar hela driften, är det helt avgörande med en leverantör som kan erbjuda en pålitlig uppkoppling och god täckning i hela landet. Därför är vi mycket nöjda med avtalet vi har slutit med Telia. För oss innebär det att vår personal kan använda våra digitala system fullt ut och ge våra kunder den service de förväntar sig oavsett var i landet tågen befinner sig, säger Henri Caddeo, CIO på SJ.
Avtalet gäller i fyra år, med möjlighet till förlängning upp till åtta år.
Telias nätsatsningar fortsätter
Telia har moderniserat hela mobilnätet och byggt 5G som nu täcker mer än 99 % av befolkningen. När utbyggnaden är klar kommer 4G och 5G-näten täcka mer än 94 % av Sveriges yta. Nu miljonsatsar Telia på att förbättra täckningen längs Sveriges järnvägar, vilket bidrar till en bättre upplevelse för både tågoperatörer och resenärer. Första fasen av arbetet är igång, med fokus på att åtgärda vita fläckar längs Södra- och Västra stambanan. Till 2030 siktar Telia på en avbrottsfri uppkoppling längs alla järnvägssträckor i Sverige.
Ämnen
Kategorier
Om Telia
Telia har varit med och byggt Sverige i över 170 år, och med cirka 16 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 i Sverige, fortsätter vi att driva utvecklingen framåt – lokalt, nationellt och internationellt.
I Sverige är Telia den ledande telekomoperatören med en unik förmåga och infrastruktur som erbjuder robust, säker och pålitlig uppkoppling för hela landet. Från seniorer och familjer till småföretag och samhällskritiska verksamheter. Vi möjliggör digitaliseringens kraft i vardagen och är en del av Sveriges totalförsvar. Med Sveriges största fiberaccessnät, det enda nationella transportnätet och ett mobilnät i världsklass skapar vi en enklare, smartare och mer meningsfull vardag och framtid.
Tryggt, hållbart och säkert. Det är Telia.