Gå direkt till innehåll

Nyhet -

I oroliga tider väljer företagen stabilitet – och är mest nöjda med Telia enligt SKI

Telia placerar sig än en gång i toppen när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterar årets mätning av kundnöjdhet inom mobiltelefoni för företagskunder. Telia är också den enda operatören som visar positiv utveckling i en bransch som i övrigt backar. Särskilt utmärkande är Telia inom kvalitet och pålitlighet.

SKI lyfter i sin analys att trygghet och stabilitet är avgörande i oroliga tider, och att företagskunder i allt högre grad efterfrågar skräddarsydda lösningar som snabbt kan anpassas efter förändrade behov. Telia bedöms som bäst i årets företagsmätning, med flest nöjda kunder och bättre resultat än branschen inom samtliga av SKI:s fem drivande områden: image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet. Här utmärker sig Telia särskilt inom både produktkvalitet och lojalitet.

– Med årets resultat har Telia haft nöjdast företagskunder 19 av 21 år, vilket är unikt för branschen. Det är ett tydligt kvitto på att vår kombination av nätkvalitet, breda produktportfölj och starka fokus på säkerhet uppskattas av våra kunder. I tider av snabba förändringar och en fortsatt ostadig omvärld fortsätter vi att vara en långsiktig och pålitlig digitaliseringspartner som möter våra kunders förväntningar på stabilitet - varje dag, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.

För att möta företagskundernas ökade behov av stabilitet, flexibilitet och digital spets har Telia under året lagt stort fokus på moderna lösningar, säkerhet och kundupplevelse. Telias miljardsatsning på en nätmodernisering har också säkerställt en robust uppkoppling, med ökad kapacitet och ett 4G- och 5G-nät som når 99 procent av befolkningen och 90 procent av Sveriges yta. Satsningarna fortsätter med utökad täckning längs Sveriges järnvägar samt i lands- och glesbygd.

– Den betydligt säkrare och mer robusta uppkopplingen som 5G erbjuder öppnar dörren för ett mer tillgängligt och hållbart samhälle. I takt med att företagens behov utvecklas ökar också efterfrågan på skräddarsydd uppkoppling för verksamhetskritiska funktioner. Därför fortsätter vi nu att utveckla nya tjänster inom så kallad avancerad 5G, som är avgörande för exempelvis industrirobotar, medicinteknisk utrustning och självkörande fordon, säger Anders Olsson.

Telia har redan avancerad 5G, så kallad 5G Stand Alone (5G SA), genom innovationsprogrammet NorthStar, som drivs tillsammans med Ericsson. Nu implementeras 5G SA i Telias publika 5G-nät, vilket möjliggör bred utrullning till Telias företagskunder och banar väg för ökad digitalisering i Sverige, och därmed stärkt välfärd och konkurrenskraft.

Mer om SKI-resultatet

Med ett index på 70,1 ökar Telia med +0,6 i år jämfört med föregående år. Branschsnittet landar på 67,1, vilket är en nedåtgående trend, och övriga aktörer ligger under både Telia och branschsnittet. Läs mer här.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

  • Presskontakt

    Presskontakt Öppettider: vardagar 08.00-16.30 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

  • Telia säkrar sitt resilienta mobilnät inför kris och krig

    Mobilnätet är en kritisk del av samhällets infrastruktur och därmed också måltavla för olika typer av hot. Telia, som är en del av Sveriges totalförsvar, har nu testat nätets resiliens och redundansförmåga på en omfattande skala, där en betydande del av Sveriges mobiltrafik framgångsrikt har omdirigerats utan påverkan på kundernas uppkoppling.

  • Telia lanserar ny skalbar IoT- och AI-plattform och tjänsten Telia IoT Monitoring

    För att hjälpa verksamheter att enklare införa och skala IoT-lösningar lanseras Telia IoT Platform – en säker och skalbar IoT- och AI-plattform som stödjer utvecklingen av nya digitala lösningar och möjliggör insamling, visualisering, analys och åtgärder på data från uppkopplade enheter. Samtidigt aktiveras plattformens första tjänst: Telia IoT Monitoring.