Gå direkt till innehåll
Nu kan bussresenärer i Skåne betala för sina resor utan att använda fysiska biljetter.
Nu kan bussresenärer i Skåne betala för sina resor utan att använda fysiska biljetter.

Pressmeddelande -

Telia och Skånetrafiken tar expressbetalning till Skandinaven

Bussresenärer i Skåne kan nu betala för sin resa utan att använda fysisk biljett, kontanter eller kort. Tillsammans med Telia och teknikföretaget Ridango lanserar Skånetrafiken Express Mode för Apple Pay.

– Vi är stolta över att få vara en del av Skånetrafikens pågående insatser för att göra kollektivtrafiken enklare, säkrare och mer attraktiv för passagerarna. Om vi kan uppmuntra människor till att ta bussen istället för bilen genom att göra kollektivtrafiken smidigare kommer både koldioxidutsläppen och trängseln i våra städer att minska, säger Björn Hansen, IoT-chef på Telia.

Express Mode för Apple Pay innebär att Skånetrafikens kunder nu kan använda betalningsmetoden "tap-and-go” – genom att helt enkelt hålla sin iPhone eller Apple Watch intill biljettläsaren på bussen. Lösningen är en vidareutveckling av "Blippa" - den första kontaktlösa betaltjänsten i Norden. Kunder med Apple Pay kan gå på bussar och betala utan att behöva starta eller låsa upp sin enhet, öppna en app eller använda Face ID eller Touch ID. Du behöver inte ens bekräfta betalningen med Face ID, Touch ID eller din pinkod. Resenären behöver bara lägga till expressläget för ett av sina betalkort i sin Wallet.

Lösningen är ytterligare ett steg framåt när det gäller att förenkla för människor att välja kollektivtrafik. Expressläget möjliggör snabbare ombordstigning och mindre trängsel, minskar krångel med pengar, kort och biljetter och ökar säkerheten, eftersom passagerare inte längre behöver öppna sin väska eller plånbok för att åka kollektivt. Kunderna kan förlita sig på denna betalningsmetod även när enheten har slut på batteri eller är avstängd tack vare ”batterireserven”*.

Tanken är att om det ska bli enklare att bo och röra sig i städer och om samhällen ska bli mer hållbara, så bör alternativet att resa kollektivt vara ett enkelt val.

– Vi är mycket glada över att vara först i Skandinavien med Apple Pays expressläge på våra stadsbussar. Tillsammans med våra partners har vi jobbat intensivt för att göra detta möjligt, och det är väldigt roligt att nu se resultatet, säger Björn Pettersson, produktägare på Skånetrafiken.

Kadri Haufe, Chief Commercial Officer på Ridango, säger att lanseringen är ett monumentalt steg mot en sömlös kundupplevelse.

– Det här är den första implementeringen av Apple Pay Express Mode för Ridango, och vi är stolta över att ha ett sådant inflytande genom teknik. Det här är vad kollektivtrafikens framtid handlar om – att tillhandahålla ny teknik som gör det säkert och enkelt för passagerarna att resa, säger hon.

Skånetrafikens förhoppnings är att framöver kunna lägga till liknande lösningar från andra mobilleverantörer.

Fakta

Säkerhet och integritet är kärnan i Apple Pay. När kunder använder ett kredit- eller betalkort med Apple Pay lagras de faktiska kortnumren inte på enheten eller på Apples servrar. Istället tilldelas, krypteras och lagras ett unikt enhetskontonummer säkert i Secure Element, ett certifierat chip som är industristandard och utformat för att lagra betalningsinformationen säkert på enheten.

Apple Pay är enkelt att komma igång med. Du öppnar din Wallet på din iPhone, trycker på + och följer stegen för att lägga till dina kredit- eller betalkort. När en kund lägger till ett kort till iPhone, Apple Watch, iPad och Mac kan de börja använda Apple Pay på den enheten direkt.

*På en kompatibel iPhone med den senaste versionen av iOS är batterireserven tillgänglig i upp till fem timmar när din iPhone behöver laddas. Du kan använda Express Mode -kort med strömreserv med iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR eller senare.

Under en biljettkontroll måste resenären ha en fungerande mobil med batteri.

Mer information om Apple Pay och Express Mode finns på: https://support.apple.com/en-gb/HT209495

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia får förnyat förtroende av Region Skåne

Telia får förnyat förtroende av Region Skåne

Telia får fortsatt förtroende från Region Skåne och fortsätter som helhetsleverantör av telefonitjänster, datanät, säkerhetstjänster, kontaktcenter samt tjänster för stödsystem. Telia har vunnit upphandlingen som omfattar en avtalsperiod om upp till tolv år inklusive förlängningsoption. Regionen uppskattar själva avtalsvärdet upp till närmare 4 miljarder kronor under avtalsperioden, som även inklu

Telia och Halebop har nöjdast mobilkunder i år igen enligt SKI

Telia och Halebop har nöjdast mobilkunder i år igen enligt SKI

Det är fortsatt högt ställda förväntningar från kunderna på täckning, funktion och stabilitet. Det visar den årliga kundundersökningen från SKI, svenskt kvalitetsindex. Nu står det klart att Halebop når dessa bäst enligt privatkunderna, medan Telia får högst betyg bland företagskunderna.

Telia har Sveriges nöjdaste företagskunder för bredband sex år i rad enligt SKI

Telia har Sveriges nöjdaste företagskunder för bredband sex år i rad enligt SKI

Efter ett år med högt ställda krav på service, bandbredd och kvalitet har Telia Sveriges nöjdaste företagskunder i år igen. Kundnöjdheten hos Telia fortsätter dessutom att öka på bredbandstjänster, det visar resultatet från årets SKI, svenskt kvalitetsindex. Kvalitet är en drivande faktor och Telia bibehåller även här en stark position jämfört med övriga i branschen.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation