Gå direkt till innehåll
Ny dataanalys: Mer hemmajobb och minskat resande efter nya råd och rekommendationer

Pressmeddelande -

Ny dataanalys: Mer hemmajobb och minskat resande efter nya råd och rekommendationer

Data från Telias mobilnät visar att resandet nu minskar för första gången sedan i somras. Det är också fler som väljer att jobba hemma jämfört med perioden innan Folkhälsomyndighetens nya råd och rekommendationer.

Telia har genom tjänsten Telia Crowd Insights analyserat anonymiserad och aggregerad rörelsedata före och efter de senaste covid- 19 rekommendationerna. Analysen visar att andelen som arbetar på kontor och arbetsplatser ökade under hela hösten fram till och med vecka 47. Under vecka 48 och 49 bröts trenden och fler valde att arbeta hemifrån och vecka 49 var det 18 % färre stockholmare på kontoret jämfört med en normal vecka. Västra Götaland och Skåne visade liknande utveckling.

Resandet har också minskat under vecka 49 jämfört med vecka 46. Störst förändring syns på längre resor mellan regioner (-13%) och något lägre minskning mellan kommuner (-7%).

Telia har även analyserat ”aktivitet”, ett mått på hur många människor som uppehåller sig på ett givet område under vecka 49 jämfört med vecka 46. Man ser då minskningar i till exempel centrala Stockholm runt Hötorget och Sergels Torg (-13%) mellan klockan 8 och 9 på morgonen. Kring Göteborgs centralstation minskade aktiviteten med 19 % vid samma tidpunkt.

- Vår data visar att svenskarna verkar fortsätta att ta till sig myndigheternas råd och rekommendationer, även om faktorer som väder, väglag och sjukdom också kan spela in. Det blir intressant att följa utvecklingen kommande veckor och se vilken effekt det får på jul- och nyårsresandet eller hemmajobbandet i början av nästa år, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys på Telia.

Om Telia Crowd Insights

Telias analys bygger på anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata från tjänsten Telia Crowd Insights, som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.

All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här


Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation