Följ Telia

Trots vårsol och lön - stockholmarna håller sig hemma i allt större utsträckning

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2020 14:08 CEST

Vackert väder, löningshelg och tredje eller fjärde hemmasittarveckan för många som jobbar på distans. I sociala medier kunde man se bilder på välbesökta caféer och uteserveringar. Men Telias analys visar att stockholmarna stannade hemma mer än tidigare under coronakrisen – på Östermalm och Norrmalm hade antalet personer mer än halverats jämfört med lördagen två veckor tidigare.

Telia Crowd Insights är en tjänst som analyserar anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata. Det gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss.

När Telia analyserade hur grupper av människor rörde sig på sju olika typiska shoppingområden i Stockholm lördagen den 28 mars så visar resultatet en minskning på samtliga områden jämfört med lördagen den 14 mars. Störst var minskningen på Norrmalm i området runt T-centralen, där antalet besökare gått ner med 55 procent jämfört med två veckor tidigare. På Östermalm var minskningen 45 procent.

- Följde man det sociala flödet under lördagen så fick man kanske en bild av att vi tröttnat på social distansering och att hålla oss hemma. Men vår data visar på det motsatta – stockholmarna verkar följa myndigheternas rekommendationer i allt större utsträckning, säger Kristofer Ågren, chef för Telia Data Insights.

Antal besökare 14-28 mars, 2020


14-21 mars 14-28 mars
Barkarby -14% -26%
Kungens kurva -19% -27%
Kungsholmen, Fridhemsplan med omnejd -10% -17%
Liljeholmen -9% -21%
Norrmalm, området runt T-Centralen -50% -55%
Östermalm, Norrmalmstorg och omnejd -41% -45%
Södermalm, Skanstull och omnejd -12% -30%

Telia meddelade också tidigare i veckan att man efter önskemål från EU kommer att förse EU med den här typen av anonym och aggregerad statistik från Crowd Insights som ett led i bekämpningen av coronavirusets spridning.

- Data är ett väldigt säkert och effektivt beslutsunderlag. Om vår data kan stötta myndigheterna i sitt arbete att hantera den uppkomna situationen så är vi givetvis glada att kunna hjälpa till. Det är tekniken och teknologin när den är som allra bäst, säger Kristofer Ågren.

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se