Följ Telia

Resorna inom Stockholm ökar – och hemmajobbarna minskar

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2020 11:44 CEST

Telias analys av rörelsemönster i Stockholmsområdet visar att vi reser mer igen. Fredagen den 17 april var resorna 25 procent fler jämfört med fredagen den 3 april. Störst var förändringen mellan Stockholm city och Haninge. Telia uppskattar också att antalet personer som jobbar hemifrån minskar.

Telia Crowd Insights är en tjänst som analyserar anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Det gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.

Under coronaepidemin har Folkhälsomyndigheten använt Telias anonymiserade data för att förstå hur grupper av människor rör sig, till exempel mellan kommuner och regioner eller inom en stad. Det ger viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen, och man kan fatta snabbare beslut om eventuella åtgärder, baserade på statistik och exakta datapunkter.

En analys Telia gjort för Folkhälsomyndigheten av hur grupper av människor rörde sig i Stockholmsområdet visar att resandet ökade med 25 procent fredagen den 17 april jämfört med fredagen den 3 april. Störst var förändringen från Stockholm till Haninge (28 procent), Stockholm till Järfälla (27 procent), och Huddinge till Botkyrka (26 procent).

- Första mätningen gjordes ett par veckor efter det att många företag och organisationer rekommenderade sina anställda att arbeta hemifrån och regeringens uppmaning till distansundervisning. Andra mätningen visar att vi börjat röra oss mer igen, kanske fler väljer att åka till jobbet eller åker längre för att göra ärenden, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.

Många jobbar hemma – men inte lika många

Telia har också gjort ett estimat över hur många som jobbar hemma genom att analysera anonym data över antal personer som befinner sig i ett område tidigt på morgonen. Detta har jämförts med det antal personer från samma område som rest till ett annat område och varit där minst en timme mellan 06.00-16.00. Skillnaden i antalet personer i området och de som rest är en indikation på hur många som åkt till jobbet och då får man också fram ett estimat på hur många som kan antas jobba hemma.

Telias analys visar att 48 procent av stockholmarna nu har ett rörelsemönster som stämmer med att man jobbar hemma. Det är en kraftig ökning jämfört med den 3 mars när motsvarande andel var 33 procent, men en minskning från toppen på över 50 procent mellan 16 och 23 mars.

Om Telia Crowd Insights

All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se