Gå direkt till innehåll
Effektivare vattenförbrukning i Skåne

Pressmeddelande -

Effektivare vattenförbrukning i Skåne

VA SYD ska använda tjänsten Telia Crowd Insights för att bättre förstå hur befolkningsrörelser påverkar vatten- och avloppsflöden i fem skånska kommuner. Telia Crowd Insights är anonymiserad och aggregerad data från Telias mobilnätverk som visar aktivitets- och rörelsemönster i hela Sverige. För VA SYD kan tjänsten bidra till att t.ex. identifiera dricksvattenläckage och bättre dimensionera avloppssystem.

Städer och kommuner i VA SYDs verksamhetsområde växer stadigt och därmed ökar kraven på välfungerande vatten- och avloppsystem. Aktivitetsdata för tim-, dygns- och säsongsvariationer hjälper VA SYD att bättre anpassa och prognostisera åtgång av dricksvatten och att dimensionera avloppsystem i de fem kommunerna Burlöv, Eslöv, Lomma, Lund och Malmö.

VA SYD som ligger i framkant inom området arbetar bland annat med AI-system som larmar om misstänkta dricksvattenläckor. För att öka förmågan i systemet så vill VA SYD nu addera data kring förändrade befolkningsrörelser och förstå hur de påverkar den efterfrågade vattenvolymen till skillnad från påverkan av exempelvis ett eventuellt läckage. 

- Det ska bli otroligt spännande att se hur Telia Crowd Insight kan hjälpa oss arbeta smartare och spara pengar genom att fatta rätt beslut. På sistone har vi till exempel fått många larm från AI-systemet om vattenläckor när vi egentligen misstänker att det på flertalet ställen beror på de förändrade rörelsemönster som Covid-19 inneburit. Telias data blir en viktig kompletterande källa av information för att bland annat förstå när det är skarpt läge och när vi istället kan prioritera andra arbetsuppgifter, säger Simon Granath, strateg på VA SYD.

I vissa av VA SYDs områden påverkas efterfrågan och behov av bland annat pendling och sommargäster. För bättre kontroll av det befintliga nätets kapacitet och för att avgöra utbyggnadsbehov kan Telia Crowd Insights bidra med aktivitetsdata som ger insikt i de rörelsemönster som driver efterfrågan och behov.

Idag använder VA SYD bland annat väderdata i sina prognosmodeller och vill nu utvärdera Telia Crowd Insights data för att förstå om prognosförmågan kan förbättras och därmed leda till besparingar och förbättrad service.

- Det är verkligen kul att få leverera Crowd Insights till VA SYD. De har identifierat spännande användningsområden som kan bidra till en mer effektiv vattenanvändning och därmed en mer hållbar verksamhet för fem Skånekommuner, säger Rickhard Broman, säljchef på Telia.

Telia Crowd Insights är en tjänst som analyserar och skapar insikter ur anonymiserad och aggregerad data justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Baserat på mobil nätverksdata går det att se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster som visar hur vi förflyttar oss. Med hjälp av wifi-sensorer kan vi visa aktiviteten inom ett mindre område, t.ex. ett torg, en butik eller en strand. Tjänsterna lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, inom turism och handel. Till exempel när man ska planera nya busslinjer och cykelvägar, vid anläggning av en väg eller vill förstå besöksströmmar till kommunen eller utanför en butik.

Ämnen

Regioner


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Press & PR-ansvarig 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation