Gå direkt till innehåll
Telia stöttar FN:s globala hållbarhetsmål

Pressmeddelande -

Telia stöttar FN:s globala hållbarhetsmål

För ett år sedan kom världen globalt och historiskt överens om 17 hållbarhetsmål framtagna av FN. Världens ledare har förbundit sig till att uppfylla målen för att lyckas utrota extrem fattigdom, minska orättvisor och ojämlikhet i världen och för att lösa klimatkrisen. Som ledande aktör i digitaliseringen stöttar Telia de globala hållbarhetsmålen genom olika initiativ.

Det finns en möjlighet att lyckas uppfylla FN:s mål, men det kräver samarbete, kunskap och nya sätt att hitta lösningar på globala problem.

– Vi vet att många av svaren finns i ny och innovativ teknik. För att möjliggöra för nya lösningar investerar vi i en rad områden inom start-ups, samarbeten och egna initiativ. Genom fortsatta satsningar på digitalisering kan vi påverka tillsammans. Tech är avgörande för vår framtid, säger Hélène Barnekow, VD för Telia Sverige.

Sverige befinner sig i digitaliseringens framkant, och som ledande aktör i telekombranschen stöttar Telia redan i dag de globala hållbarhetsmålen genom olika initiativ, däribland:

  • Division X: Telias nya enhet som bland annat ansvarar för investeringar, partnerskap och olika projekt tillsammans med entreprenörer och start-ups.
  • Fossilfritt Sverige: Telia gick hösten 2015 med i initiativet Fossilfritt Sverige, initierat av regeringen. Utöver ett stort internt miljöarbete, är Telias fokus att hitta områden där digitaliseringen bidrar till miljövinster och på sikt ett fossilfritt samhälle.
  • HelloWorld: Telia är partner inom ramen för ett initiativ om att tända 10 000 digitala stjärnor till år 2020. Genom bland annat lägerverksamhet uppmuntra unga, inte minst tjejer, att satsa på teknik. Inom initiativet kopplade Telia i juli upp Sveriges första digitala sommarkollo.
  • Telia Healthcare: Med nya digitala lösningar kan Telia möjliggöra för bättre vård och hälsa i samhället. Därför investerar Telia i ny teknik och satsar för en digital välfärd genom plattformen Telia Healthcare.

Lär mer om Telias initiativ kopplat till FN:s mål, klicka här!

Telias koncernchef Johan Dennelind kommer på söndag den 18 september att tala på Social Good Summit, en konferens inom FN-veckan som i år hålls med fokus på digitala lösningar för de globala hållbarhetsmålen.

Mer att ta del av från FN-veckan
På lördag den 24 september går FN:s gala The Global Goals Mobile Show av stapeln och sänds live från New York City. Hugh Jackman är värd och stjärnor som Rihanna uppträder. Se showen via länken: https://www.youtube.com/c/theglobalgoals

Telia vill även passa på att tipsa om appen Global Goals: https://projects.invisionapp.com/share/HM85FSMGE#/screens/179938266

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia tar ställning genom mode och tech på Elle-galan 2017

Telia tar ställning genom mode och tech på Elle-galan 2017

I samband med Elle-galan inleder Telia ett nytt samarbete med startup-företaget Happy Plugs, kopplat till deras initiativ Happy Childhood, en modekollektion inom tech. Kollektionen har skapats för att stötta den ideella organisationen World Childhood Foundations viktiga arbete för barn världen över.

Telia det mest hållbara varumärket i branschen

Telia det mest hållbara varumärket i branschen

Suistainable Brand Index är Europas största studie om hållbarhet och svenska konsumenter har utsett Telia till mest hållbar inom telekom. Studien baserar sig på i vilken utsträckning som konsumenter kopplar samman hållbarhetsarbete med varumärke. Här listas några exempel på hur Telia digitaliserar och ställer om i hela värdekedjan.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation