Pressmeddelande -
Telia och FM Mattsson i innovationsprojekt kring framtidens vattenleveranser
Telia och FM Mattsson har genomfört ett innovationsprojekt för att utforska digitaliseringens möjligheter med uppkopplade blandare för publika miljöer som exempelvis sjukhus och simhallar. Med hjälp av den data man får från blandarna kan man förutom att optimera vatten- och energiförbrukningen även utläsa annan data som kan vara till stor hjälp vid planering av underhåll och byggnaders utformning. Initiativet är ett exempel på hur digitalisering kan bidra till smartare och mer hållbara samhällen.
Det ställs idag höga krav på blandare till offentliga utrymmen där många människor rör sig samtidigt, som till exempel badrum och toaletter i kommersiella fastigheter, sjukhus och simhallar. Samtidigt kan underhållet bitvis vara ineffektivt eftersom det bygger på manuella inspektioner. Risken är att fel inte åtgärdas i tid, vilket kan kosta både pengar och bidra till en sämre kundupplevelse.
Nyligen inledde FM Mattssons, känd för sina världsunika tekniska lösningar för blandare, ett samarbete med Telia. FM Mattsons blandare i offentliga utrymmen utrustades med sensorer och kopplades upp via mobilnätet till Telias plattform för sakernas internet, IoT (Internet of Things). Data från blandarna kunde sedan visualiseras och analyseras i plattformen.
– Projektet har gett oss helt nya insikter kring hur digitaliseringen kan bidra till ett mer effektivt och smartare underhåll av offentliga installationer, där vi kan spara på miljön, erbjuda mer kostnadseffektiva tjänster till våra kunder och faktiskt erbjuda en bättre upplevelse för alla dem människor som använder dessa faciliteter. Men det här är bara början på vår digitala resa. Vi ska nu titta på nästa steg och ser stora möjligheter att växa det ekosystem som vi nu börjat bygga med Telia - till nya aktörer, berättar Frank Rälg, affärsutvecklingschef på FM Mattsson Mora Group.
– Det här innovationsprojektet med FM Mattsson är ett bra exempel på hur viktigt det är att bygga nya typer av ekosystem och samarbeten för att verkligen fånga den fulla potentialen i digitaliseringen. Det är otroligt häftigt att se de möjligheter som uppstår när ett företag med spetskompetens inom elektronik och mekanik kombinerar det med våra unika förmågor inom kommunikation och IT, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef för Telia Sverige.
Vill du veta mer om det här projektet? Missa då inte Telia Connect2Business 2018 den 13 mars, där Frank Rälg deltar för att tala om FM Mattssons digitala resa.
Är du journalist kontakta Telias presstjänst. Du kan också ta del av evenemanget via live-stream, klicka här!
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se