Gå direkt till innehåll
Så ger du mobilen nytt liv

Pressmeddelande -

Så ger du mobilen nytt liv

Börjar mobilen bli seg? Känns den gammal redan efter två år? Då är det förmodligen bara dags för en ordentlig vårstädning. Bra för både privatekonomin och miljön. Här är åtta tips från Telias mobilexpert Mattias Hartmann som ökar mobilens livslängd.

1. Hälsokoll
Börja med att ge din mobil en ordentlig hälsokontroll. Till din hjälp finns flera appar som informerar om batteristatus, arbets- och lagringsminne samt om mobilen drabbats av virus. Många appar tipsar också om hur du förlänger batteriets livslängd.

– Vi på Telia har appen Min Mobil som kunderna kan ladda ner kostnadsfritt, många smarta telefoner har också en inbyggd funktion som gör en självdiagnos, säger Mattias Hartmann, mobilansvarig för Telias konsumenter.

2. Uppdatera mjukvaran
Se alltid till att ha uppdaterat till senaste versionen av mobilens mjukvara. Har du det blir mobilen snabbare och fungerar bättre. Dessutom uppdateras virusskyddet.

3. Stäng av mobilen
Även en smarttelefon behöver koppla av för att orka med ett långt liv.

– Många glömmer att smarttelefonen är en dator i miniformat. Och även om det är okej att ha den på i viloläge så mår den bra av att få en omstart ibland. Förslagsvis någon gång i veckan, säger Mattias Hartmann.

4. Lagring i molnet
Bilder, filmer och appar fyller snabbt smarttelefonens inbyggda minne. Och fullt minne innebär ofta seg mobil. Det betyder dock inte att du behöver köpa ett större minneskort. Flytta istället lagringen till molnet.

– Det en uppsjö av molntjänster att välja mellan. Den som flyttar lagringen till molnet och gör en säkerhetskopia av mobilen där, har dessutom tillgång till allt detta även om mobilen försvinner eller går sönder, säger Mattias Hartmann.

5. Skydda mobilerna
Mobilskalen är inte bara en trendig accessoar, de fyller självklart även en viktig funktion.

– Skalen är ett enkelt sätt att förebygga skador. Jag rekommenderar också displayskyddet som täcker glaset och minskar risken för både repor och sprickor, säger Mattias Hartmann.

6. Laga skador
Om oturen ändå är framme och mobilen skadas är det ändå bra att laga den så snart som möjligt.

– Du går enkelt att få hjälp i exempelvis våra butiker. Men jag rekommenderar ändå att du försäkrar din mobil, så du får ner reparationskostnaden till i princip ingenting, säger Mattias Hartmann på Telia.

7. Byt ett dåligt batteri
Att mobilbatterier har en begränsad livslängd är inte detsamma som att hela mobilen har det,

– Det räcker ofta att byta batteriet för att den mobilen ska bli som ny igen, säger Mattias Hartmann och fortsätter:

– Historiskt har vi haft en förbrukningsmentalitet gällande mobiler; vi köper en ny vartannat år och den gamla hamnar i byrålådan. Men både familjens ekonomi 

och miljön skulle må bra av att vi behöll våra mobiler längre.

8. Kasta inte – byt in istället
Har du följt tipsen ovan men ändå kommit fram till att det är dags att byta mobil så ska du absolut inte kasta den i soporna. Det finns andra klimatsmarta alternativ.

– För att minska mängden mobilskrot har vi lanserat kampanjen Byt in som innebär att Telia köper tillbaka din gamla telefon för ett restvärde. Går att den gamla mobilen inte att rädda så har vi en bra miljömässig hantering när den skrotas, säger Mattias Hartmann. 

Mattias Hartmann, Telia

Ämnen


I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar.Med20 000 medarbetare i nio länder, varav 6400 kollegor iSverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Gör 2019 till året du slipper teknikstrul

Gör 2019 till året du slipper teknikstrul

Problem med installation av ny teknik, routerkrångel, och wifi-meck - så ser 2018 års teknikstrulstopplista ut. Det visar en kartläggning av Telia och TechBuddy, som under 2018 tillsammans hjälpt 11 000 svenskar i tekniknöd.

33 procent fler uppkopplade prylar 2018

33 procent fler uppkopplade prylar 2018

Svenskarna fortsätter att koppla upp sina hem och vi har nu 16,9 uppkopplade saker per hushåll, fyra fler än 2017 (12,7). Det motsvarar en ökning på 33 procent. Smarta telefoner och surfplattor toppar listan men uppkopplade högtalare och säkerhetslösningar har exploderat under året. Mest online är man i storstadsregionerna.

 Fem saker du inte visste om e-sim

Fem saker du inte visste om e-sim

Den lilla plastbiten som suttit i mobiltelefoner sedan 1991 har blivit mindre med åren. Nu behövs den inte alls. Men varför överges det gamla simkortet för e-sim? I samband med att Telia från idag erbjuder e-sim för både Apples och Samsungs smarta klockor och några utvalda mobiltelefoner passar Telias mobilexpert Mattias Hartmann på att lista fem smarta saker som många inte känner till om e-sim.

Telia blir sambo med serviceverkstad i ny butik

Telia blir sambo med serviceverkstad i ny butik

Med det digitala livet i fickan påverkas hela vardagspusslet av en sprucken display på mobilen. Att snabbt få hjälp ligger högt på agendan för många. Telia har tagit fasta på detta och flyttar in serviceverkstaden LanMaster i butiken. Först ut i ett pilottest är Telias nya butik i Örebro, Marieberg som öppnar den 18 oktober.

Välkommen till det hållbara Folknätet - drivs med 100% förnybar el

Välkommen till det hållbara Folknätet - drivs med 100% förnybar el

Telia är Sveriges första operatör med el märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Det innebär att 100 procent av elen är förnybar och att elproduktionen lever upp till högt ställda krav om hänsyn till miljö, klimat, djur, växter och människor.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation