Följ Telia

Midsommarresandet kvar på låga nivåer – men Gotland och Arlanda sticker ut

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2021 08:30 CEST

Telias analys av svenskarnas resande under midsommarhelgen visar att de längre resorna ökade med fem procent jämfört med förra året. Gotland sticker ut med en ökning på 40 procent mot midsommar förra året och resorna mellan Stockholm och Arlanda ökade med 50 procent.

Telias data visar att det längre midsommarresandet (mellan län) fortfarande ligger 15 procent under 2019 års nivåer men har ökat med fem procent jämfört med midsommarhelgen förra året. Kortare resor (mellan kommuner) har dock minskat något jämfört med 2020 (-2%).

Flygresandet har ökat kraftigt jämfört med 2020. Det syns tydligast i resandet till Sigtuna kommun (där Arlanda ligger) som har ökat med 50 procent från Stockholms kommun. Det är dock fortfarande 50 procent lägre än midsommarhelgen 2019.

Telia även gjort en analys av ”aktivitet” på midsommarafton, dvs. hur många som uppehåller sig på ett område. I Stockholms innerstad ökade aktiviteten med 46 procent jämfört med 2020. Motsvarande siffra för Göteborgs innerstad var 16 procent. Det är dock fortfarande 40 procent lägre än nivåerna under midsommarafton 2019 i både Stockholm och Göteborg.

- Vår analys tyder på att livet så sakta börjar återgå till det normala även om det är en bra bit kvar till nivåerna före pandemin. Det ska bli spännande att studera semesterresandet i sommar och hur hemmajobbandet förändras när många kontor och arbetsplatser ser ut att öppna upp senare i höst, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys på Telia.

Om Telia Crowd Insights
Telias analys bygger på anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata från tjänsten Telia Crowd Insights, som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.

All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.

Läs mer på www.telia.se