Följ Telia

Kraftig ökning av resor i påsk – men långt kvar till normalnivåer

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2021 16:01 CEST

Telias analys av svenskarnas resande under påskhelgen visar att långresandet har ökat kraftigt jämfört med förra året; för skidorterna handlar det om flera hundra procent. Men det är långt kvar till nivåerna före pandemin; från Västra Götalandsregionen var det totalt 36% färre långa resor 2021 jämfört med 2019. För Stockholm och Skåne är motsvarande siffror -22% och -43%.

Telias analys bygger på anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata från tjänsten Telia Crowd Insights, som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.

Telias data för påskhelgen visar att svenskarna återvände till fjällen. Andelen stockholmare som åkte till Jämtland ökade med 959% jämfört med 2020, och med 122% jämfört med 2019. Motsvarande siffror för Västra Götalandsregionen var 418% och 130%, och för skåningarna 253% respektive 33%.

- Det är en dramatisk ökning jämfört med förra året vilket mest sannolikt beror på att många skidorter då hade stängt samtidigt som myndigheternas uppmanade oss att undvika långresor. Ökningen jämfört med påsken 2019 kan troligtvis förklaras av att utlandssemester fortfarande inte är ett alternativ, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys på Telia.

Totalt sett minskade långresandet från Västra Götalandsregionen (-36%), Stockholm (-22%) och Skåne (-43%) jämfört med påsken 2019.

- Det är en betydande minskning som visar att vi alltjämt håller oss på hemmaplan och kanske väljer att göra kortare utflykter och resor, säger Kristofer Ågren.

Om Telia Crowd Insights
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se