Pressmeddelande -
Svenskarna stannar hemma under påsklovet
Många svenskar har påsklov den här veckan och de allra flesta verkar ha hörsammat myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Telias analys visar att antalet resor till populära skidorter och lantställen har minskat med mer än 90 procent. Antalet stockholmare som åkte till Gotland och Åre var över 90 procent färre än under påsken 2019. Även närområden till Stockholm har en kraftig minskning, exempelvis Uppsala som har en nedgång på cirka 70 procent
Telia Crowd Insights är en tjänst som analyserar anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata. Det gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. Telias analys av hur grupper av människor rörde sig första helgen i påskveckan jämfört med första helgen i påskveckan 2019 visar att de allra flesta har stannat hemma.
- Vi ser en dramatisk minskning jämfört med förra året vilket dels beror på att många skidorter har stängt, dels att svenskarna verkar följa myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Överlag ser vi att resandet från Stockholmsregionen under påskveckan har gått ner med 80 till 90 procent. Vi ser liknande nedgångar i andra regioner också, t.ex. Lysekil har ca 80 procent nedgång från närliggande kommuner såsom Göteborg, Mölndal och Skövde, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.
Så här har stockholmarnas resande till populära orter minskat jämfört med påsken 2019
Avesta | >90% | Halmstad | 82% | Knivsta | 18% | Norrköping | 88% | Uppsala | 74% |
Berg | >90% | Helsingborg | 90% | Leksand | >90% | Nyköping | 87% | Västervik | 89% |
Bollnäs | 88% | Hudiksvall | >90% | Linköping | >90% | Sandviken | 84% | Västerås | 84% |
Borlänge | >90% | Håbo | 66% | Ljusdal | >90% | Skellefteå | 78% | Växjö | >90% |
Enköping | 57% | Härjedalen | >90% | Ludvika | 90% | Strängnäs | 63% | Åre | >90% |
Eskilstuna | 86% | Härnösand | >90% | Luleå | >90% | Sundsvall | >90% | Älvdalen | >90% |
Falun | >90% | Jönköping | >90% | Lund | >90% | Söderhamn | 80% | Örebro | >90% |
Gotland | >90% | Kalmar | >90% | Malmö | 88% | Tierp | 78% | Örnsköldsvik | >90% |
Gävle | 84% | Karlstad | >90% | Malung-Sälen | >90% | Trosa | 61% | Östersund | >90% |
Göteborg | >90% | Katrineholm | 80% | Mora | >90% | Umeå | >90% | Östhammar | 73% |
Om Telia Crowd Insights
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här.
Ämnen
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se