Följ Telia

Axfoods butiker digitaliseras med hjälp av Telia

Pressmeddelande   •  Mar 28, 2017 08:00 CEST

Foto: Stefan Nilsson

Med start den 10 april levererar Telia ett nytt och modernt fiberbaserat butiksnät till Axfoods butikskedjor Willys, Hemköp, Tempo och Axfood Snabbgross. Innan året är slut kommer Axfoods kunder surfa gratis via wifi i 500 butiker över landet.

Telia står för en helhetslösning till Axfood där ett nytt och modernt fiberbaserat butiksnät etableras med bland annat wifi och 4G-backup. Det ingår även smarta funktioner som beacon-teknik* samt konsulttjänster för att bygga näten i butikerna, övervakning, support och kontinuerlig utveckling av lösningen. Allt levereras som en tjänst med start den 4 april och 20 butiker i veckan fram till årets slut.

– Axfood ska vara ledande när det gäller det digitala kundmötet. Detta är ett stort och viktigt steg i den riktningen. För kunderna innebär det, i ett första steg, gratis wifi när de handlar mat. Men inom en snar framtid kommer vi även ge möjligheter till riktade erbjudanden samt bjuda på matrecept när en kund står lite rådlös i butiken och undrar ”Vad ska vi äta i dag?”, säger Jan Lindmark, IT-direktör på Axfood.

Förutom flera smarta funktioner så innebär det nya butiksnätet stora fördelar och nya digitala möjligheter när det gäller det dagliga arbetet för både personal och leverantörer. Personalen kommer exempelvis enkelt kunna ta del av e-utbildningar via mobiler och surflattor och det blir lättare för leverantörer att säkert koppla upp sig mot utrustning de ansvarar för i butiken, exempelvis kyldiskar, salladsbarer och pantmaskiner.

– Företag som tar utgångspunkt i kundmötet för sin digitala transformation kan stärka konkurrenskraften, öka kundlojaliteten och sänka kostnaderna. Det känns därför fantastiskt spännande och inspirerande att få vara med på Axfoods digitala resa. De gör det andra fortfarande pratar om, säger Charlotta Rehman, chef för Telias Företagsaffärer.

*Beacon är en liten sändare som företag kan sätta upp. Tekniken möjliggör lokala push-notiser för att kommunicera med mobiltelefoner i närheten. På så vis kan kunder exempelvis få butikserbjudanden direkt till sin telefon.

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se