Pressmeddelande -
Telia lanserar digital tjänst för patienter med inflammatorisk tarmsjukdom genom samarbete med Västra Götalandsregionen
Telia och Västra Götalandsregionen är först ut i Sverige med att introducera ”IBD Home” – en mobil- och internetbaserad tjänst som syftar till att underlätta vardagen för personer som lever med inflammatorisk tarmsjukdom (IBD). Patienter med IBD tar prover och rapporterar direkt in till sjukhuset hemifrån via ett självtest och en app.
Patienter kan utföra både mätning med så kallade biomarkörer, i det här fallet graden av inflammationsnivå med hjälp av ett speciellt mätkit, och ge en bild av sina symtom genom att fylla i ett frågeformulär i appen. Resultatet visas i appen Telia HomeCare som är del av IBD Home i mobiltelefonen och skickas därefter till ett nationellt kvalitetsregister som vården sedan använder sig av.
IBD Home är en del av Telia HomeCare, en plattform för digitala vårdtjänster i hemmet. IBD Home har utvecklats i samarbete mellan Telia, läkemedelsföretaget AbbVie, svensk hälso- och sjukvård, Mag- och tarmförbundet, det nationella kvalitetsregistret och beslutsstödet SWIBREG samt företaget bakom det hembaserade kalprotektintestet, Bühlmann.
– Det här är en mycket viktig affär för vår satsning på digitala vårdtjänster för hemmet. Västra Götalandsregionen kommer att införa tjänsten för cirka 500 patienter till att börja med. Patienterna får tillgång ett konto, app och sitt årliga behov av mätkit. Tillsammans med digitala frågeformulär kring allmäntillstånd underlättar och förenklar man de här personernas vardag och reducerar antalet sjukhusbesök med en fantastisk möjlighet för läkare att monitorera deras allmäntillstånd digitalt, förklarar Niklas Sundler, på Telia Healthcare.
IBD är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, där tarmarna blir inflammerade i perioder, så kallade skov. Idag lever ungefär 70 000 personer i Sverige med sjukdomen som vanligtvis drabbar yngre personer. För att kunna behandla med rätt läkemedel behöver man mäta inflammationen i avföring och blod samt få reda på patienternas symtom.
Ämnen
Regioner
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se