Pressmeddelande -
Telia blir en viktig spelbricka på Svenska Spels digitaliseringsresa
Telia vann upphandling med Svenska Spel och får helhetsansvar för flera av Svenska Spels kommunikationslösningar och blir en viktig spelare på Svenska Spels digitaliseringsresa. Avtalet löper över 3 år med option för 1 år till och är värt cirka 20 miljoner kronor.
Avtalet omfattar tjänster som telefoni, växellösningar, kontaktcenter samt support- och servicetjänster. Kontaktcenterplattformen, som kan hantera telefoni och digitala kanaler som chatt och sociala medier i en teknisk lösning, blir en central del för att underlätta kontakten mellan Svenska Spel och deras kunder.
- För Svenska Spel är telefoni och kontaktcenter verksamhetskritiska tjänster. Vi är ett digitalt företag som har försäljning online dygnet runt, vilket förutsätter en väl fungerande kommunikationsplattform. I det nya avtalet med Telia har vi höga krav på kvalitet och tillgänglighet, vi får nya funktioner som förenklar samt förbättrar för våra kunder och medarbetare. Vi köper telefoni och kontaktcenter som en tjänst, vilket gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet. Med det nya avtalet uppnår vi dessutom stora kostnadsbesparingar, säger Dan Holgersson, Chef IT-Drift, Svenska Spel.
Telia tar ett helhetsansvar och levererar kommunikationslösningar till Svenska Spel, vilket innebär att Svenska Spel kan effektivisera sin IT-verksamhet och fokusera mer resurser på att stötta verksamheten med nya digitala tjänster.
- Vi är stolta över att ha vunnit Svenska Spels upphandling, och ser fram emot vår resa tillsammans. Framtidens kundmöte sker i alltmer digitala kanaler, det är ett område där vi kan bidra med vår långa erfarenhet, unika kompetens och tekniska lösning, säger Charlotta Rehman, chef för Telias svenska företagsaffär.
Om framtidens kundmöte
En lyckad omställning till framtidens kundmöte är avgörande för att företag och organisationer ska förbättra kundupplevelsen och samtidigt öka både lönsamhet och intäkter. Lyckas man inte riskerar man att bli omsprungen. Enkelhet för kunden kommer att vara det centrala; en enhetlig upplevelse oavsett plats, kanal eller plattform, helt anpassad för det specifika behovet och levererad i det tillfälle kunden uttrycker det – sömlöst, personligt och i rätt tid*.
* Rapporten Framtidens Kundmöte från Telia och Arthur D. Little (2016)
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se