Följ Telia

Lindex väljer datanät från Telia - rustar för digital satsning på butikerna

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2021 09:00 CEST

Lindex

Lindex rustar för en digital satsning i sina 340 butiker runtom i Sverige, Norge och Finland med ett fiberbaserat datanät från Telia. Den nya lösningen skapar förutsättningar för att utveckla digitala tvillingar av butikerna med alla de IT-tjänster som behövs, för att snabbt kunna möta nya behov från ett modeföretag i ständig utveckling och för att erbjuda en god kundupplevelse oavsett butikskoncept.

Grundbultarna i Lindex satsning är en modern hybrid IT-miljö med molnbaserade plattformar och system som förser butikerna med en komplett uppsättning lättanvända digitala verktyg och tjänster som förenklar arbetet i butik och förbättrar kundupplevelsen.

- Det vi nu skapar är något som kan liknas vid digitala tvillingar av butikerna med alla de IT-tjänster som behövs för att jobba smart och erbjuda en god kundupplevelse, oavsett butikskoncept. Detta ställer krav på en robust, säker och skalbar IT-infrastruktur som är bryggan mellan butikerna, vår centrala IT-miljö och externa molntjänster. Den SD-WAN-lösning vi nu rullar ut med Telia, ett fiberbaserat datanät, är ryggraden i den infrastrukturen. Allt börjar och slutar med näten, berättar Florian Westerdahl, CTO på Lindex.

Lindex har de senaste åren satsat på att utveckla sin e-handel. Det är dem erfarenheterna och lärdomarna som nu genomsyrar arbetet med digitaliseringen av butikerna.

Några viktiga ingredienser i det arbetet är snabbfotade tvärfunktionella team med spetskompetens från IT och verksamhet samt en modern hybrid IT-miljö med ny systemarkitektur och uttalad partnersstrategi, men där vissa applikationer med krav på hög säkerhet driftas internt på privata moln medan andra hanteras av partners på externa molntjänster.

- Hela retail-branschen genomgår nu stora förändringar. Det känns otroligt spännande att få vara med på Lindex resa och hur de i sin transformation nu skapar förutsättningar för att kunna jobba agilt med digitalt utveckling av både online och de fysiska butikerna, och vad det ställer för krav på oss som operatör och det datanät vi levererar. Här upplever vi att ett mjukvarubaserat nät som vår SD-WAN-lösning verkligen kommer till sin rätta, som förenar flexibilitet och skalbarhet med uthållighet och tillgänglighet, säger Tobias Larsson, chef Telia företagsaffär.

Den SD-WAN lösning Telia nu ska leverera och förvalta åt Lindex kan enkelt administreras via en onlineportal. I portalen går det även att styra trafiken för olika applikationer i nätet. Viktigt för att kunna garantera hög tillgänglighet för till exempel kassasystem i butikerna. Lindex nya datanät kommer anslutas med fiber till butikerna, men är också utrustad med en 4G-backup lösning.
 

Florian Westerdahl, CTO på Lindex och Tobias Larsson, chef Telia företagsaffär.
Florian Westerdahl, CTO på Lindex och Tobias Larsson, chef Telia företagsaffär.

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.

Läs mer på www.telia.se