Pressmeddelande -
Telia slår svenskt rekord i 4G-nätet
Telia testar ständigt ny teknik för att bygga framtidens mobilnät. Nu har ett nytt rekord uppmätts i Telias 4G-nät. Testet som nu genomförts tillsammans med samarbetspartnern Ericsson bygger på att mobilmaster plockar in signaler från flera olika frekvenser med hjälp av fler antenner – en teknik som banar väg för kommande 5G-utveckling. Telia har nu nått upp i 757 Mbit/s i det 4G-nät som Telias kunder surfar i varje dag.
I takt med en ökad digitalisering av vårt samhälle med exempelvis virtual- och augmented reality runt hörnet ställs det hela tiden krav på högre och jämnare hastigheter i mobilnäten. För att möta våra kunders krav på marknadens bästa nätupplevelse även framåt, behöver Telia ständigt göra tester med den senaste teknologin.
Tillsammans med Ericsson har Telia under den senaste månaden testat så kallad ”massiv MiMo”. Rent tekniskt bygger det på att man för över många parallella dataströmmar med hjälp av flera antenner samtidigt, vilket gör att man höjer topphastigheterna, men framförallt höjer genomsnittshastigheterna avsevärt för kunderna.
- Vi behöver hela tiden utmana oss själva och våra mobilnät med den senaste tekniken, för att kunna möta våra kunders förväntningar och för att fortsätta vara branschledande. Just massiv MiMo kommer vara en av de bärande teknikerna i 5G för att höja hastigheter och inte minst att säkerställa höga lägstanivåer för våra kunder, säger Mats Lundbäck, teknisk chef på Telia.
- Nu går vi ett steg längre genom att stresstesta den nya tekniken i Telias kommersiella nät. Det ger oss möjligheten att snabbare driva på utvecklingen av avancerad 4G och den kommande 5G-teknologin, säger Peter Malm, Head of Network Products, Nordics & Baltics, Ericsson.
Ämnen
Kategorier
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se