Gå direkt till innehåll
Telia förvärvar AI-bolaget Humany

Pressmeddelande -

Telia förvärvar AI-bolaget Humany

Telia stärker nu sin satsning på framtidens kundmöte genom att förvärva entreprenörsbolaget Humany, som är marknadsledande i Norden inom självlärande kunskapssystem och ligger i framkant på tekniker för webb och AI (artificiell intelligens).

Humany blir en del av Telias kontaktcenter-verksamhet som gör det möjligt för företag och organisationer att möta kunder och medborgare via telefoni och digitala kanaler i en och samma tekniska lösning.

Företaget arbetar med tekniker för webb och AI (artificiell intelligens) och skapar smarta lösningar för självhjälp i det digitala kundmötet. Humanys chattbot och smarta FAQ är självlärande och anpassar sig efter användarnas beteende på en sajt och kan därmed ge mer relevanta svar på användarnas frågor.

Med förvärvet av Humany kombineras Telias ledande position inom kontaktcenter, svensk talteknologi och naturlig språkförståelse med Humanys plattform för online-funktionalitet. Med Telia får företag och organisationer därmed tillgång till en komplett leverantör av lösningar för ”den digitala medarbetaren”.

- Med Humanys kompetens och teknik så växlar vi upp vår satsning inom AI-området. Vi är partners sedan flera år tillbaka och arbetar med en rad gemensamma utvecklingsprojekt med kunder för att testa nya AI-tekniker i det digitala kundmötet. Chattbotar och smarta rösttjänster är två exempel på områden som vi nu utforskar tillsammans, säger Charlotta Rehman, ansvarig för Telias företagsaffär.

Genom att erbjuda digital självhjälp för enklare ärenden, via exempelvis en smart FAQ eller en chattbot, så kan verksamheter erbjuda ett mer personligt digitalt kundmöte som är tillgängligt 24/7 och som kan avhjälpa fler enklare ärenden online. Genom att automatisera delar av kundmötet så kan kundservice effektiviseras och personlig service kan istället erbjudas för mer rådgivande frågor som skapar större värde för kunderna eller medborgarna.

*FAQ - Frequently Asked Question(s) är en samling frekvent ställda frågor samt svar på dessa.

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Press & PR-ansvarig 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation