Följ Telia

Mer fiber på McDonald’s med hjälp av Telia

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2018 09:00 CEST

Telia tar över driften av McDonald’s fiberbaserade datanät i samtliga drygt 200 restauranger i Sverige. Avtalet löper över 36 månader och omfattar WAN, LAN och WiFi nät som utgör ryggraden i restaurangkedjans digitala infrastruktur.

McDonald’s förbättrar gästupplevelsen och har redan rullat ut en rad nya tjänster som självbeställning, bordsservering och hemleverans. Avtalet med Telia innebär att McDonald’s får tillgång till ett stabilt och säkert datanät. Telia ansvarar för drift och underhåll samt löpande utveckling av nätet. På så vis kan McDonald’s fokusera på att utveckla och införa nya digitala tjänster som ger en ännu bättre kundupplevelse och förenklar vardagen för medarbetarna.

– Vårt mål är att McDonald’s ska ligga i framkant och erbjuda nya tjänster som höjer kundupplevelsen ytterligare och att den digitala infrastruktur som används fungerar felfritt för de 400 000 gäster som dagligen besöker restaurangerna. Vår lösning erbjuder den stabilitet, driftsäkerhet och skala som krävs för det, säger Charlotta Rehman, vice-vd för Telia Sverige och chef för företagsaffären.

– Vi bygger ett ännu bättre McDonald’s – med burgare som tillagas på beställning, digitala beställningskiosker, bordsservering och nu senast, ett nytt lojalitetsprogram i vår app, McPoints. Gemensamt för alla våra satsningar på att utveckla restaurangupplevelsen, är att tekniken som krävs för att göra detta möjligt fungerar som ett självspelande piano. Telias helhetslösning är en av pusselbitarna för att vi ska lyckas, säger Jonas Andersson IT Manager på McDonald’s.

Avtalet med McDonald’s, som löper under 36 månader, skrevs i februari i år och utrullningen av det nya nätet påbörjas i oktober och förväntas vara slutfört under våren 2019.


Om McDonald’s i Sverige

Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Samtliga restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Sedan 2011 stödjer vi svenskt jordbruk genom ett aktivt samarbete med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.   

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se