Pressmeddelande -
Telias kunder får nya verktyg mot kriminella
Med några få knapptryck kan Telias kunder göra sitt telefonnummer hemligt för nummerupplysningstjänster. Samtidigt får anhöriga bättre möjlighet att administrera bedrägerispärrar för äldre och andra utsatta grupper. Det är enkla och effektiva åtgärder som utvecklats av Telia för att försvåra för bedragare att få tag på personuppgifter.
En rapport från Polisen* visar att över 31 000 personer utsattes för telefonbedrägeri under 2024. Trots att Telia redan stoppar tiotals miljoner bedrägerisamtal varje år visar detta att bedrägerier är ett fortsatt allvarligt samhällsproblem. För att ytterligare försvåra för bedragarna att komma åt känslig information har Telia kombinerat sin tekniska expertis med polisens brottsförebyggande erfarenheter. Resultatet är nya verktyg med särskilt fokus på skyddsåtgärder för äldre och andra utsatta grupper.
Verktygen består av nya funktioner i kundportalen Mitt Telia, som gör det smidigt att aktivera hemligt nummer mot nummerupplysningstjänster, utan att numret döljs när man ringer nära och kära. Anhöriga kan dessutom enklare få tillgång till att ställa in ett utökat bedrägeriskydd i kundportalen för de i behov av extra stöd. Utöver dolt nummer finns även inställningar mot oönskade kostnader och kontakter, som kostnadskontroll, spärr mot betalsamtal och samtal till utlandet.
– Vi har ett tydligt mål, att försvåra för bedragare som riktar in sig på äldre och andra utsatta grupper. Genom att underlätta för anhöriga att aktivera de säkerhetsfunktioner som finns tillgängliga i närståendes Mitt Telia kan risken för bedrägerier och oväntade kostnader minska. Dessutom slipper våra kunder det manuella arbetet med att ta bort sitt nummer från varje enskild nummerupplysningstjänst, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.
Samtidigt som konsumenterna får bättre skydd har även företagare fått stärkt stöd mot sms-bedrägerier. Telia har, tillsammans med andra mobiloperatörer, sedan ett par år vidtagit åtgärder för att stoppa bedrägerier som utnyttjar så kallad Sender ID, alltså det namn eller kortnummer som visas som avsändare i ett SMS. Genom att införa tjänsten SMS SenderID Protection har möjligheten till obehörig användning av varumärken och nummer kraftigt begränsats, vilket även bekräftas av polisen.
– SenderID har en avsevärd effekt på möjligheten att använda kända företagsnamn för att legitimera den initiala kontakten med brottsoffer. I många fall upphör användandet av företagsnamnet helt i de brottsliga uppläggen, säger Lotta Mauritzson vid Polisens Nationella bedrägericentrum i ett referensutlåtande.
Bedrägerifakta & tips
Social manipulation
Enligt polisen sker 61 procent av bedrägerierna när bedragare utger sig för att vara från välkända företag, som Telia, i syfte att lura till sig känsliga uppgifter, pengar eller värdesaker.
Tips: Var vaksam vid oväntad kontakt via samtal, sms, mejl eller besök. Särskilt om någon ber dig att agera snabbt. Kontrollera alltid avsändare och vid minsta osäkerhet bör du kontakta det påstådda företaget via officiella kontaktvägar.
Bluffsamtal
Under första halvåret 2025 stoppades 31 miljoner bedrägeriförsök från att nå Telias kunder. I våras lanserades även Telia Payback, ett skydd som gör att bedragarna själva får stå för kostnaden när de försöker lura Telias kunder.
Tips: Aktivera bedrägeriskydd i Mitt Telia. Spärra samtal till utlandet och betalnummer, särskilt om du hjälper en närstående.
BluffSMS
Telia har tillsammans med branschen och polisen inrättat kortnumret 7726, dit kunder enkelt kan rapportera misstänkta bluff-sms.
Tips: Här kan du läsa mer om hur du rapporterar.
Säkerhetskontrollen
Cyberattackerna ökar. Därför har Telia lanserat en kostnadsfri digital säkerhetskontroll som gör det enklare för kunderna att stärka skyddet i sina mobiler, surfplattor och datorer.
Tips: Gör säkerhetskontrollen, och hjälp andra att hitta till den. Du bidrar till Sveriges digitala beredskap. Läs mer på telia.se/säkerhet
Telia medverkar i informationssäkerhetsmånaden i Sverige och EU, inom den nationella kampanjen ”Tänk Säkert” som drivs av MSB och Polisen. Syftet är att öka medvetenheten och förändra beteende kopplat till informations- och cybersäkerhetsfrågor.
* Polisens nationella lägesbild JUNI 2025
Ämnen
Kategorier
Om Telia
Telia har varit med och byggt Sverige i över 170 år, och med cirka 16 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 i Sverige, fortsätter vi att driva utvecklingen framåt – lokalt, nationellt och internationellt.
I Sverige är Telia den ledande telekomoperatören med en unik förmåga och infrastruktur som erbjuder robust, säker och pålitlig uppkoppling – för hela landet. Från seniorer och familjer till småföretag och samhällskritiska verksamheter. Vi möjliggör digitaliseringens kraft i vardagen och är en del av Sveriges totalförsvar. Med Sveriges största fiberaccessnät, det enda nationella transportnätet och ett mobilnät i världsklass skapar vi en enklare, smartare och mer meningsfull vardag och framtid.
Tryggt, hållbart och säkert. Det är Telia.