Gå direkt till innehåll
Telia lanserar ny meddelandetjänst baserad på Googles RBM-lösning

Pressmeddelande -

Telia lanserar ny meddelandetjänst baserad på Googles RBM-lösning

Telia lanserar nu en ny meddelandetjänst som bygger på Googles lösning RBM (RCS Business Messaging). Tjänsten möjliggör för företag att skräddarsy meddelanden till sina kunder, med stor frihet vad gäller färg, form och innehåll som bilder och video.

Telia har sedan tidigare genomfört tester med RBM, som bygger på standarden RCS (Rich Communication Services). Nu lanseras tjänsten för aggregatörer på den svenska marknaden.

– Med RBM skapas ett högre engagemang direkt med slutkunden och en bättre användarupplevelse som kan liknas vid den man får i en mobilapp, men som görs direkt i meddelandeflödet utan separat inloggning. Dialoghistoriken finns tillgänglig för att återknyta kontakten med kunden och bygga en stark, lojal relation mellan kund och leverantör, berättar Niclas Bergman, affärsansvarig för större företagskunder på Telia.

Ett företag har stora möjligheter att visuellt anpassa innehållet i RBM-meddelanden vad gäller färg och form, bilder och videos, oavsett om det handlar om presentkort och biljetter eller service- eller supportärenden. Dessutom möjliggör RBM tvåvägskommunikation mellan avsändare och mottagare. Till exempel kan mottagaren interagera med ”call to action” knappar, chattbottar, klicka på bilder och bildspel direkt i meddelandet.

– Vi är glada över samarbetet med Telia och möjligheten att hjälpa företag erbjuda sina kunder ännu bättre meddelandeupplevelser. Företag kan skicka mer interaktiva och användbara meddelanden till sina kunder. Det innebär att t.ex. en handlare kan skicka ett bildspel av sina produkter, och kunderna kan samtidigt kommunicera med företaget, utan att behöva lämna meddelandeappen, säger Tim Atkinson, som arbetar med affärsutveckling på Google.

RBM (RCS Business Messaging) bygger på teknikstandarden RCS (Rich Communication Services). RCS är tillgänglig på Android-enheter version 5,0 eller senare. Det går också att ladda ner Google Message App för att få tillgång till tjänsten. iPhone-användare kan få sms med en länk till en webbsida med samma innehåll.

Exempel på visuellt anpassat innehåll med RBM: 

Ämnen


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Presschef Sverige och koncern 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Pressansvarig Sverige och koncern 0771-77 58 30
Agnes Palinski

Agnes Palinski

Presskontakt Pressansvarig Sverige och koncern 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation