Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Telia i ny stor affär med Folksam

Folksam, ett av Sveriges största försäkringsbolag, fördjupar samarbetet med Telia och satsar på fler molnbaserade kommunikationstjänster för att modernisera företagets IT-infrastruktur och förbättra kundmötet. Affären som är värd cirka 200 miljoner kronor sträcker sig över fem år och innehåller tjänster för kontaktcenter, fast- och mobiltelefoni samt företagsnät.

- Det är ett stort förtroende vi har fått från Folksam och som vi ska förvalta väl. Faktum är att det är en av de enskilt största kontaktcenteraffärerna Telia gjort. Vi har de senaste åren investerat i och utvecklat vår kontaktcenterlösning för att hjälpa företag förbättra kundmötet i allt fler och mer digitala kanaler, säger Charlotta Rehman, chef för Telias företagsaffär.

- En viktig anledning till att vi fördjupar samarbetet med Telia är att de kan leverera molnbaserade helhetslösningar för kommunikation, från tjänster till integration och service. Det är viktigt i det arbete vi gör för att modernisera och konsolidera vår IT-infrastruktur och digitalisera vår verksamhet. Vi engagerar oss i våra kunder och med Telias kontaktcenterlösning kan vi vässa bemötandet än mer i kundmötet. Det gäller oavsett vilka produkter eller vilka kanaler kunden väljer att kontakta oss via, berättar Gunnar Fröderberg, CIO på Folksam.

Utveckla kundmötet

För att utveckla sitt kundmöte så har Folksam valt Telias molnbaserade kontaktcenterlösning CallGuide , som gör det möjligt för företagets kontakcenter-medarbetare att hantera flera kontaktkanaler i ett verktyg. Oavsett om det handlar om telefoni, chatt, e-post, webb eller andra kundingångar.

Modernisering av IT-infrastrukturen

Folksam har också valt att satsa på fler molnbaserade tjänster för att skapa en modern och kostnadseffektiv IT-infrastruktur med hög driftsäkerhet och flexibilitet. I affären med Telia flyttar Folksam ut sin växellösning MX-ONE i molnet, som kommer skötas av systemintegratören Cygate, ett helägt dotterbolag till Telia. Folksam kommer även fortsätta med Telias molnbaserade företagsnätverk DataNet .

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com , 072-5116673 eller besök vårt nyhetsrumtelia.se/media .

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Pressansvarig 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation