Gå direkt till innehåll
Telia i ny affär med Landstinget i Uppsala län

Pressmeddelande -

Telia i ny affär med Landstinget i Uppsala län

Telia får ett helhetsansvar för flera av Landstinget i Uppsala läns kommunikationslösningar och blir en partner i landstingets digitaliseringsresa. Avtalet löper över fyra år och är värt cirka 60 miljoner kronor.

Landstinget i Uppsala län sökte en leverantör med god verksamhetsförståelse och som kan agera proaktiv partner och därigenom bidra till de digitaliseringsinitiativ landstinget genomför i olika delar av verksamheten.

Avtalet omfattar tjänster som telefoni, växellösningar och kontaktcenter samt support- och servicetjänster. Kontaktcenterplattformen, som kan hantera telefoni och digitala kanaler som chatt och sociala medier i en teknisk lösning, blir en central del för att underlätta kontakten mellan landstinget och medborgarna.

- Vi är stolta över det förtroende vi fått av Landstinget i Uppsala län. Vi har god förståelse för deras verksamhet och hur vi kan bidra till digitaliseringen av dess verksamheter. Hur man möter medborgarna i alltmer digitala kanaler är ett sådant område där vi har lång erfarenhet och en unik kompetens och teknisk lösning, säger Charlotta Rehman, chef för Telias svenska företagsaffär.

Telias kommunikationslösningar levereras som tjänst till landstinget, vilket innebär att Telia även står för löpande förvaltning. Det bidrar till att landstinget kan effektivisera sin IT- verksamhet och fokusera mer resurser på att stötta verksamheten med nya digitala tjänster.

Om digitaliseringen av offentlig sektor
I dag ställer medborgare högre krav på kvalitet i de tjänster som erbjuds samtidigt som offentliga verksamheter ofta står inför kostnadseffektiviseringar. Den digitala transformationen är en viktig nyckel för att den ekvationen ska gå ihop. Samtidigt innebär det att IT-avdelningen behöver fokusera mer resurser – från Telia och Arthur D. Littles rapport Digital Transformation.

Läs mer på telia.se/foretag

Ämnen

Kategorier


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation