Pressmeddelande -
Telia hjälper Espresso House digitalisera kaffeupplevelsen
Telia ska koppla upp kedjans coffe shops runt om i Sverige med wifi-nät för att erbjuda gästerna en god digital upplevelse. En säker och stabil internetuppkoppling är också viktigt för kassasystem och för kunder som använder populära Espresso House appen i mobilen för att betala och ta del av erbjudanden. Affären är värd cirka 10 miljoner kronor och innebär även att Telia kommer hjälpa Espresso House att koppla upp coffe shops i Norge, där kedjan nu expanderar.
För caféer är idag internet viktigt, som sköna stolar, gott kaffe och goda bullar. Det är något Sveriges största och snabbast växande kaffekedja Espresso House tagit fasta på. Telia och Espresso House systemintegratör Acon bygger nu wifi-nät på 190 coffe shops, framförallt i Sverige men även i Norge där kedjan nu växer.
- Vår vision är att kunna erbjuda världens bästa kaffeupplevelse till världens bästa gäst. Våra gäster umgås med varandra och med omvärlden via sina mobiler. Många väljer också att nöjessurfa, andra passar på att jobba eller plugga via sina smartphones och surfplattor. Dessutom använder alltfler gäster vår mobilapp för att betala och ta del av personliga erbjudanden. En tillförtlig internetuppkoppling är därför viktigt för att vi ska kunna erbjuda en god kundupplevelse, berättar Tomas Ekroth, CFO på Espresso House.
För fler bilder besök: http://www.espressohouse.com/nyheter/bildbank/
Under förra året lanserade Espresso House en app som snabbt blev populär bland gästerna. På bara ett par veckor var det den mest nerladdade gratisappen för iPhone i Sverige. Med appen kan gästerna betala på Espresso House, de får dessutom rabatt på mat och dryck samt personliga erbjudanden. Utöver att kunna erbjuda gästerna en god digital upplevelse så är en stabil internetuppkoppling en förutsättning i en coffe shops dagliga verksamhet och används för både backofficesystem som för kortterminaler och kassasystem.
- Telia erbjöd en stabil och säker lösning för ett nordiskt företagsnät som dessutom är skalbar och gör det enkelt för oss att koppla upp nya coffe shops. Vi har ingen egen IT-avdelning och vill inte ha det. Acon sköter drift och utveckling av våra IT-system. Det var därför viktigt att vi kunde samla hela vårt internetbehov hos Telia, då även för resten av Norden. Vi får en faktura och vi har ett nummer att ringa, avslutar Tomas Ekroth.
Detta valde Espresso House från Telia:
- TeliaSonera DataNet – En kommunikationsplattform som hjälper Expresso House att utveckla sin affärsverksamhet. Lösningen ansluter Espresso House coffe shops runt om i Sverige och Norden samt dess centrala verksamhet i Stockholm via ett företagsnätverk som hanterar hela organisationens internetbehov.
- Utökad support – Då Espresso House har öppet på kväller och helger så valde de dygnet runt support för DataNet-lösningen.
Ämnen
Vi är Telia den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se