Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Telia hjälper detaljhandelskoncern Axstores på digital transformationsresa

Med Telias hjälp vill Axstores dra nytta av digitaliseringens möjligheter för att effektivisera verksamheten och utveckla sina varuhus, butiker och digitala kanaler för att förbättra kundupplevelsen. Affären är värd cirka 50 miljoner kronor.

Varje dag besöker över 300 000 människor Axstores omkring 380 varuhus eller butiker i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår välkända kedjor som Åhléns, Kicks och Lagerhaus som erbjuder spännande sortiment inom skönhet, hem och mode. Digitalisering för att kunna erbjuda en bättre kundupplevelse ochen effektivare verksamhet står högt upp på agendan i företaget. Det fanns samtidigt ett behov av att konsolidera antalet leverantörer av kommunikationstjänster.

Valet föll på Telia, som sedan tidigare arbetar med flera stora aktörer i detaljhandeln och som levererar en nordisk molnbaserad kommunikationsplattform till Axstores som kopplar samman samtliga varuhus, butiker och kontor i ett stabilt och säkert företagsnät. Plattformen tillgodoser hela koncernens behov av datatrafik och telefoni. Det handlar om en flerårig affär som kan komma att växa med fler tjänster.

– Vi kommer att ha ett nära samarbete med Telia för att tillvarata digitaliseringens möjligheter i utvecklingen av våra varuhus och butiker, med målet att förbättra kundupplevelsen, berättar Hanne Rubino på Axstores IT.

Digitala kundmötet viktigt
För bolagen i Axstores-koncernen är den digitala närvaron viktig som inspirationskälla och informationskanal för kunderna. Även e-handel växer i betydelse. Kicks, som säljer skönhetsprodukter, erbjuder en populär webbshop som också används i butik. Skulle en vara saknas i lager så kan personalen hjälpa kunderna beställa rätt produkt online. Axstores utvärderar nu hur de kan använda Telias kontaktcenterlösning för att utveckla det digitala kundmötet hos bolagen i koncernen. Lösningen erbjuder t.ex. möjligheten för besökare på webbsajten eller i en webbshop att chatta med kundtjänstmedarbetare, som de också kan dela sin skärm med. Kundtjänst kan på så vis föra en dialog med kunden om dess behov och guida till rätt produkter.

– Det finns idag stora möjligheter för detaljhandeln att realisera affärsvärden genom digitalisering, från att effektivisera processer i själva verksamheten till att förbättra kundupplevelsen på webben och i butiken. Det känns fantastiskt att få vara med på Axstores digitala transformationsresa, säger Charlotta Rehman, chef för företagsaffären på Telia.

Det valde Axstores från Telia
Telia kommer leverera en nordisk molnbaserad och centraliserad kommunikationsplattform till Axstores som kopplar samman hela verksamheten i ett stabilt och säkert företagsnät (Datanet) och som tillgodoser hela koncernens behov av datatrafik och telefoni. Dessutom ingår en kontaktcenter-lösning som ska användas för att förbättra kundtjänst via telefon och på webben. Plattformen administreras centralt och ger Axstoress centrala IT-avdelning en övergripande bild av hur koncernens digitala infrastruktur ser ut och mår. Axstores har också en dedikerad serviceingång tillgänglig 24/7.

Ämnen


Vi är Telia den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation