Gå direkt till innehåll
Innovativt samarbete förenklar vägen till jobb när Lernia och Telia utvecklar ny tjänst för asylsökande

Pressmeddelande -

Innovativt samarbete förenklar vägen till jobb när Lernia och Telia utvecklar ny tjänst för asylsökande

Att komma till ett nytt land innebär att man står inför många nya utmaningar. Att förstå hur man söker ett jobb eller validerar sina kunskaper i Sverige kan vara exempel på det. Tillsammans utvecklar Lernia och Telia en enkel och lättanvänd tjänst som ska guida personer som är nya i Sverige hela vägen fram till ett jobb.

Tjänsten gör att asylsökande och nyanlända redan från sin första dag i landet kan lära sig hur den svenska arbetsmarknaden fungerar och vilka processer och steg man behöver gå igenom för att skaffa ett jobb eller en praktikplats.

Tjänsten är utformad som en kostnadsfri app och innehåller till exempel information om hur man får sina betyg och yrkeserfarenheter validerade, var man hittar lediga jobb och hur man gör för att skaffa en praktikplats. Med hjälp av frågor och olika quiz uppmuntras användaren att själv ta reda på och utveckla sin kompetens kring hur man kommer in på svenska arbetsmarknaden. Tjänsten kommer att finnas på svenska, engelska och arabiska.

– Det här är ett bra exempel på hur två företag kan arbeta tillsammans genom digitaliseringen för att hitta nya, innovativa sätt att adressera viktiga samhällsfrågor, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.

Sverige lider av brist på arbetskraft inom stora branscher såsom vård och fordonsindustrin. Att nyinflyttade ska ha möjlighet att komma in på arbetsmarknaden snabbare är samhällskritiskt.

– Vi har sedan länge haft en vision om hur vi på Lernia kan effektivisera en av vår tids viktigaste samhällsprocesser, att få personer som är nya i Sverige snabbare i jobb. Med Telia utnyttjar vi kraften i digitalisering och tillsammans utvecklar vi en ny digital tjänst som bygger på Lernias kompetens och tjänsteutbud och Telias tekniska kunnande, säger Helena Skåntorp, vd och koncernchef Lernia.

- Jag har som ägare varit tydlig med att jag vill se samverkan mellan våra bolag och myndigheter. Det här är ett fantastiskt bra exempel på vad man kan åstadkomma genom samverkan och innovativa lösningar, berättar Mikael Damberg, Närings- och innovationsminister.

Samarbetet presenteras den 28 mars av Telias vd Hélène Barnekow och Lernias vd och koncernchef Helena Skåntorp tillsammans med Närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Telia Connect2Business på Stockholm Waterfront. Tjänsten kommer att lanseras till hösten 2017.

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Pressansvarig 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation