Gå direkt till innehåll
8 av 10 svenskar lider av teknikångest enligt ny undersökning

Pressmeddelande -

8 av 10 svenskar lider av teknikångest enligt ny undersökning

Hjälplöshet. Frustration. Panik. Yrsel. Vrede. Förtvivlan. Hjärtklappning. Så beskriver svenskarna känslan som uppstår vid teknikångest. En ny undersökning* som Telia gjort tillsammans med Ipsos visar att över 8 av 10 svenskar lider av teknikångest.

Svenskarna älskar ny teknik, och är ofta först med det senaste. Men det finns också en baksida – den enorma frustration som infinner sig när tekniken strular. Undersökningen visar bland annat att problem med wifi-täckning i hemmet, att installera och komma igång med nya program/appar och inte minst att få uppkopplade saker hemma att lira tillsammans, skapar teknikångest hos svenskarna.

Bara var femte svensk tycker att det är kul att lösa sitt teknikstrul – resten slipper helst. Närmare varannan som tagit tag i teknikstrul det senaste året tog hjälp av någon annan för att lösa det. Släkt, vänner och bekanta är de som oftast får rycka in. De som upplever känslan av teknikångest är oftast barnfamiljer, nästan var tredje känner det varje månad. Mer än var tionde svensk upplever det varje vecka.

- Svenskarna har över 57 miljoner uppkopplade prylar, det motsvarar i snitt 13,7 prylar/hushåll. Vi fattar att det inte är lätt att få det digitala livet att hänga ihop. 3 av 4 svenskar lägger mycket tid på att lösa teknikstrul, närmare bestämt 4,7 timmar i månaden – tid som vi med säkerhet tror att våra kunder hellre lägger på annat, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

Nu växlar Telia upp för att få bukt med svenskarnas teknikångest. Telia har under en period testat tjänsten Personlig Tekniker för privatpersoner, med över 500 utryckningar. Nu finns tjänsten som bygger på att en teknikälskande person kommer hem till kunden och gör slut på strulet, på 42 orter runt om i Sverige.

- Vi är glada att äntligen kunna erbjuda en tjänst till alla ofrivilliga tekniker där ute, men även till de som varken vill, kan eller har tid att lösa sitt teknikstrul. Tjänsten kommer även att ingå i vårt helkundserbjudande Telia Life. Mindre teknikångest och mer teknikkärlek, avslutar Jonas Hasselberg.

*Undersökningen genomfördes av Ipsos via digitala intervjuer under perioden 1-5 december, med 1.078 personer mellan 16-65 år.

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Presschef Sverige och Koncern 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Press & PR-ansvarig Sverige och Koncern 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation