Följ Telia

Varannan svensk såg Sveriges match mot Irland

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2016 14:51 CEST

Sommarens stora fotbollsfest har börjat. Telias tittardata visar att varannan svensk hade bänkat sig framför TV:n, surfplattan och den smarta telefonen och fick se Andreas Isaksson storspela i det svenska målet.

Sommar, sol och fotbollsfeber. Tusentals blågula fans hade tagit sig till Frankrikes nationalarena Stade de France för att se Sverige drabba samman med Irland. De fick sällskap av mer än fyra miljoner svenskar som såg matchen i soffan, sängen eller på tunnelbanan.

- Fotboll är ”lägerelds-TV” - vi samlas och tittar tillsammans framför TV:n eller i sportbaren på storbildsskärm. Men allt fler tittar på matcherna i surfplattan eller telefonen, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

Av de som såg matchen var 91% uppkopplade över wifi medan 9% såg matchen över ett mobilnät som 4G eller 3G.

- Vi nu har riktigt bra 4G-täckning i stora delar av landet och många har skaffat fiber. Man kan helt enkelt se matcherna var och hur man vill, säger Jonas Hasselberg.

Telia har 739 000 tv-kunder, vilket motsvarar ungefär 1,6 miljoner personer. Det gör Telia till Sveriges ledande operatör på marknaden för digital-tv. Antalet tittare mäts genom så kallade strömmar, d v s hur många som väljer att starta ett program i Telias tv-tjänst.

- Det börjar dra ihop sig till midsommar och semestrar. Vi vill att man ska kunna följa Zlatan, Guidetti och Isak oavsett om man sitter på bussen till Tylösand eller i sommarstugan i Svärdsjö. Våra kunder ska inte behöva missa ett enda Ibracadabra-moment, säger Jonas Hasselberg.

Telia erbjuder nu alla kunder som nytecknar eller förlänger sina mobilabonnemang 50 extra Gigabyte under sommaren. Dessutom kan alla Telias abonnemangskunder prova Play+, Telias tjänst för tv-streaming, gratis i tre månader.

I Sveriges nästa match väntar Italien. Matchen spelas i Toulouse på fredag klockan 15.00.

- Det kommer att bli riktigt tufft men jag tror och hoppas att vi grejar det. Jag gissar på tittarrekord men eftersom matchen spelas på eftermiddagen så kanske fler kommer att se matchen i plattan eller mobilen, och möjligen kommer fler att vara uppkopplade över mobilnätet, säger Jonas Hasselberg.

Fakta:

  • Telia har 739 000 tv-kunder, vilket motsvarar ungefär 1,6 miljoner personer. Det gör Telia till Sveriges ledande operatör på marknaden för digital-tv (källa: PTSs rapport Svensk Telekommarknad 2015).
  • All användardata och användaruppgifter är helt anonyma och kan inte kopplas till enskilda individer eller hushåll.
  • Här finns mer information om Telias sommarerbjudande: http://www.telia.se/privat/erbjudanden
  • Under 2016 storsatsar Telia på att bygga ut och förstärka kapaciteten i 4G-nätet, med start i 24 städer runt om i Sverige. På så vis kan fler utnyttja näten samtidigt och även inomhustäckningen förbättras. De städerna som får ökad kapacitet och 4G+ under 2016: STOCKHOLM, GÖTEBORG, MALMÖ, VÄSTERÅS, UPPSALA, ÖREBRO, HELSINGBORG, LINKÖPING, NORRKÖPING, LUND, UMEÅ, ESKILSTUNA, JÖNKÖPING, GÄVLE, SÖDERTÄLJE, KARLSTAD, BORÅS, VÄXJÖ, LULEÅ, SUNDSVALL, HALMSTAD, VARBERG, FALKENBERG och VISBY.
  • Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
    Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se