Gå direkt till innehåll
Telia utökar tjänsten Sense med Bilprovningen som partner

Pressmeddelande -

Telia utökar tjänsten Sense med Bilprovningen som partner

Tjänsten Telia Sense presenterades under 2015 med samarbete med Folksam och Bilia. Nu utökas samarbetet med Bilprovningen. Tjänsten Telia Sense gör det inte bara enklare att ha koll på bilen, bilägarna kan dessutom få erbjudanden från utvalda leverantörer.

-Vi på Telia är fantastiskt glada över att även Bilprovningen nu ingår i tjänsten Telia Sense. Bilprovningen har ett mycket starkt varumärke och ett gediget fordonskunnande med sin långa erfarenhet med över 200 miljoner besiktade personbilar, förklarar Hans Dahlberg, chef för Telia Companys globala IoT-enhet.

Via Telia Sense kommer Bilprovningen att i god tid och, vid behov, upprepade gånger påminna om när det är dags att besikta bilen och erbjuda tidsbokning i direkt anslutning till påminnelsen. Därutöver ges annan relevant och bra bilinformation.

-Genom samarbetet med Telia tar vi ytterligare ett steg i vår strävan att förbättra vår service till våra kunder, säger Maria Sandström Anderson på Bilprovningen. Vi ser det här som första steget i ett spännande samarbete där vi tar vara på de möjligheter som digitalisering och ny teknik ger oss och som förenklar vardagen för våra kunder.

Telia Sense gör det möjligt för ägare av både gamla och nya bilar att koppla upp bilen och få tillgång till samma smarta tjänster som i dagens moderna premiumbilar. Tjänsten gör det inte bara enklare att ha koll på bilen, bilägarna kan dessutom få erbjudanden från utvalda leverantörer. Det kan till exempel handla om verkstadstjänster, bildiagnos och försäkringstjänster.

Telia är den enda operatör i världen som kan erbjuda en heltäckande lösning för den uppkopplade bilen. Genom Telia Sense får bilägaren tillgång till funktioner för kontroll av bilen, uppkoppling via wifi och möjlighet att få erbjudande från Telias partners. Genom att ansluta sig till plattformen kan leverantörerna erbjuda sina tjänster via Telia Sense appens gränssnitt samt ta del av bilens data för att utveckla nya tjänster. Bilägarna väljer själva till vem de vill dela med sig av informationen.

-Det här skapar värde för såväl bilägaren, föraren, passageraren som tjänsteleverantörerna och innebär början på ett helt nytt ekosystem för IoT-tjänster. Vi ser enorma utvecklingsmöjligheter och ännu fler användningsområden tillsammans med olika partners, säger Hans Dahlberg.

Läs mer omTelia Sense

Ämnen


Vi är Telia den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Pressansvarig 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation