Pressmeddelande -
Rekordåret 2025: 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal
Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol och betyder att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna. Tack vare ny avancerad teknik och framgångsrikt branschsamarbete har Telia stoppat fler bedrägeriförsök än någonsin tidigare.
Av de blockerade samtalen hör 57 miljoner till metoden wangiri, medan spoofade samtal uppgår till 35 miljoner. Bakom rekordresultatet står Telias experter som har stärkt skyddet genom att utveckla avancerade system som upptäcker bedrägliga trafikmönster i realtid. Samtidigt har branschen tagit fram en gemensam lösning mot spoofing, där operatörerna samarbetar för att stoppa bedrägerisamtal och minska risken för att kunder ska drabbas.
– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade. Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle, Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.
Telia samarbetar brett med Polisen, MSB och näringslivet för att motverka bedrägerier och har lanserat flera egna initiativ för att stärka kundernas trygghet. Bland annat har nya funktioner i Mitt Telia ökat skyddet, falska SMS-avsändare för företag förhindrats och Telia Payback, som stoppar wangiri-samtal och samtidigt debiterar bedragarna, har bidragit till framgången.
– Bedrägerier skadar människor och urholkar förtroendet för digitala tjänster. Därför fortsätter vi det viktiga arbetet genom samarbete, kunskapshöjande insatser och utveckling av nya tekniska lösningar. Men för att ligga steget före behöver alla också fortsatt vara vaksamma, oavsett om du handlar online eller får ett oväntat samtal under mellandagarna, säger Amanda Landqvist.
5 tipsfrån Amanda för att minska risken att bli utsatt
1. Var skeptisk: Lämna aldrig ut känslig information via telefon.
2. Kontrollera identiteten: Ring bara tillbaka på officiella nummer.
3. Stressa inte: Bedragare skapar ofta en känsla av brådska, försök hålla lugnet.
4. Skydda dina uppgifter: Dela aldrig lösenord eller bankinformation.
5. Granska länkar: Klicka inte på okända länkar i sms eller mejl.
Läs mer om bedrägerimetoderna och ta del av fler råd på telia.se/säkerhet
Ämnen
Kategorier
Om Telia
Telia har varit med och byggt Sverige i över 170 år, och med cirka 16 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 i Sverige, fortsätter vi att driva utvecklingen framåt – lokalt, nationellt och internationellt.
I Sverige är Telia den ledande telekomoperatören med en unik förmåga och infrastruktur som erbjuder robust, säker och pålitlig uppkoppling – för hela landet. Från seniorer och familjer till småföretag och samhällskritiska verksamheter. Vi möjliggör digitaliseringens kraft i vardagen och är en del av Sveriges totalförsvar. Med Sveriges största fiberaccessnät, det enda nationella transportnätet och ett mobilnät i världsklass skapar vi en enklare, smartare och mer meningsfull vardag och framtid.
Tryggt, hållbart och säkert. Det är Telia.