Följ Telia

Telia går in som partner i det gemensamma initiativet GEN-PEP

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2016 13:30 CEST

Telia går in som Founding Partner till GEN-PEP. Ett initiativ som ska arbeta för att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv.

Sverige är ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten.

Carl Bennet AB, CS Stiftelse för Nästa Generation, Familjen Erling Perssons Stiftelse, ICA, Kronprinsessparets Stiftelse, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond och Telia startar nu initiativet GEN-PEP för att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv.

-Med det här initiativet hoppas Kronprinsessan och jag att vi kan lyfta en av vår tids viktigaste frågor nämligen,barn och ungdomars hälsa, säger Prins Daniel.

Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag. Vi rör på oss för lite och äter för dåligt, den kombinationen är i dag en av våra största hälsofaror.

-Barn och ungdomar är vår framtid. Det här är frågor som engagerar oss. Vi har sedan tidigare ett samarbete med bland annat Friends, för att motverka att barn och ungdomar far illa på nätet. Som marknadsledare är det självklart för oss att kliva fram och ta ett ansvar. Med hjälp av digitaliseringens möjligheter, innovation och vår teknik kan vi bidra till en förändring, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.

Läs mer om GEN-PEP på

www.gen-pep.se Instagram: @gen.pep , Twitter: @gen_pep , Facebook: Gen-Pep , #genpep

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se