Följ Telia

Telia bäst i branschen på hållbarhet enligt svenska konsumenter

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2015 10:24 CET

Svenska folket har återigen utsett Telia till det hållbaraste varumärket i IT- och telekombranschen i undersökningen Sustainable Brand IndexTM 2015.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Totalt sett anser alltså svenska konsumenter att Telia är bäst på hållbarhet i IT- och telekombranschen.

Långsiktighet och systematiskt arbete har varit nyckeln till framgång. Under de senaste tio åren har Telia bland annat lyckats minska antalet tjänsteresor med över 69 procent och koldioxidutsläppen med mer än 83 procent. 
– Vår ambition är att samarbeta ännu mer med våra kunder och stödja dem i att göra samma resa som vi. För vi är övertygade om att kommunikationstjänster kommer att spela en allt större och viktigare roll i framtidens hållbara samhälle. Det finns fortfarande mycket vi kan åstadkomma – som individ, som samhällsmedborgare och som anställd, säger Catherine Karagianni, miljöchef på Telia.

Telia investerar fem miljarder om året på infrastruktur, både fast och mobil, fram till och med i år, 2015. Nyligen lanserades ännu en miljardsstorsatsning på infrastruktur i Sverige. Telia kommer investera 9 miljarder i fiber fram till år 2018.

Sustainable Brand Index 2015 offentliggjordes igår vid en prisutdelning på Nalen i Stockholm.


Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på teliasonera.com.