Följ Telia

​Ännu en seger, ännu ett datarekord

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2018 13:23 CEST

Blågults segertåg i fotbolls-VM fortsätter och så gör de blågula fansens dataanvändning. När Sverige mötte Schweiz gick tv-trafiken i (nät)taket och ökade med 500%. Hittills den högst procentuella ökningen för tv-tjänsten under VM.

I Sveriges match mot Sydkorea ökade mobildatatrafiken med 80% och tv-trafiken med 250%. När Sverige ställdes mot Tyskland på midsommardagen var motsvarande siffror 30% och 100%. I Mexiko-krossen ökade mobildatatrafiken med 120% och tv-trafiken med 250% - den största ökningen dittills under VM. Men ingen av gruppspelsmatcherna kunde mäta sig med Sveriges åttondelsfinal. Visserligen sjönk mobiltrafiken något i jämförelse med förra matchen men ökade med 90% jämfört med samma dag och tid veckan innan VM. Tv-trafiken däremot slog datarekord med hela 500%.

– Det råder helt klart fotbolls- och datafeber i Sverige. Vi kan helt enkelt konstatera att svenskarnas kärlek till landslaget speglas i vår dataanvändning. Vi är nu mitt i semesteryran och vill helt enkelt inte missa ett enda ögonblick – även om vi är i stugan, tar sista rycket på jobbet eller sitter i bilen på väg till sommarstället i Svärdsjö. Inga höga odds på att vi får en ny trafiktopp på lördag i kvartsfinal, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.

Rättigheterna ligger i år hos SVT och TV4, kanaler som du lätt har åtkomst till via Telias digital-tv eller streamingtjänst Telia Play.

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se