Följ Telia

Årets digitala julklapp: Surfplatta och smart telefon

Pressmeddelande   •   Dec 25, 2017 13:44 CET

Surfplattan och den smarta telefonen blev årets digitala julklappar. Och mest populär är Apple, som gick segrande ur den digitala julklappsstriden; i vart tredje paket låg en platta eller smart telefon från bolaget. Tvåan Samsung låg i nästan vart tionde paket. Det visar data från Telias wifi-kunder och tjänsteplattformen Telia Zone.

Sverige är och förblir ett Appletokigt land. När Kalle var slut och klapparna öppnats aktiverades 52 000 nya Apple-enheter hos Telias kunder, motsvarande 28% av alla nya aktiverade saker. Konkurrenten Samsung fick se sig rejält slagen och hamnade på 8%. Trean Sony knep tredjeplatsen med 2% av alla nya aktiverade enheter.

– Apple befäster sin position som svenskarnas favoritpryl nummer ett. Lanseringen av de nya modellerna nu i höst är säkert en bidragande faktor. Men vi ser att Samsung knappar in och man ökar något mot föregående år, säger Jonas Hasselberg, Chef för Telias Konsumentaffär.

Microsoft blev årets spelkonsolsegrare, följt av Sony och Nintendo. Och telefoner från Doro gör en något oväntad comeback och tar sig in på årets topp 30 julklappslista.

Så gjorde vi undersökningen och fick fram data från WiFi-nätet.

Vi har precis uppgraderat 750 000 hushåll till Telia Zone som gör bredbandsroutern till en plattform för nya tjänster beroende på vem som är i hemmet. Du kan skapa spellistor i Spotify beroende på vem som är hemma, få meddelande om när någon kommit hem, eller be din router låsa dörren när ingen är hemma. Inom kort kommer vi att uppgradera samtliga 1.1 miljoner routrar i Sverige till Telia Zone.

All data är helt anonymiserad och kan inte härledas till en enskild person eller hushåll.

Hur uppkopplad är din kommun? Kolla på Zonkollen! http://www.telia.zone/zonkollen

Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se