Följ Telia

Telia blir streetsmart i Fryshusets nya mentorprogram

Nyhet   •  Feb 01, 2017 14:00 CET

I ett nytt program inom Fryshusets Up&Coming coachas profiler i näringslivet av streetsmarta ledare med otradionell bakgrund för att bredda synen på kompetens, talang och mångfald. Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, kommer att inspireras av expertkommentatorn Bojan Djordic, vars karriärsresa har varit långt från traditionell.

Genom mentorskapet möter chefer från näringslivet personer med en helt annan bakgrund än vad de kanske normalt skulle träffa. Programmet är tänkt att ge en bredare syn på vilken mångfald av kompetens och talang som finns tillgänglig och visa vilka drivkrafter som lett till att vissa gjort karriär på ett annorlunda sätt. Syftet är också att på sikt inspirera näringslivet till att frångå de traditionella rekryteringsramarna.

- Det här initiativet ger oss en enorm möjlighet att göra arbetslivet i Sverige mer inkluderande och välkomnande. Förutom att själv få en större förståelse kommer det här ge oss på Telia verktyg för att bli bättre på att rekrytera och ta vara på drivna personer och ledare som är just ”streetsmarta”. Jag ser fram emot att inspireras och ta lärdom av Bojan, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias Konsumentaffär.

Bojan Djordic
Bojan kom till Sverige som tioåring efter att ha flytt kriget i sitt hemland. Familjen kom från en akademisk bakgrund men fick i Sverige kämpa från noll till följd av den nya livssituationen i Husby, Stockholm. Bojan hade det lätt för sig i skolan men det var fotbollen som drev honom framåt där han såg en möjlighet trygga familjens framtid. När Bojan var 17 år blev han, som yngst i Sveriges historia, inköpt av Manchester United för mångmiljonbelopp och två år senare spelade han med de bästa spelarna i världen. Karriären avslutades 2014 efter skador och fysiska bakslag och idag jobbar han som expertkommentator för Viasat. Han har även grundat den ideella föreningen Kista Galaxy - med fokus på att förena ungdomar i förorten. Det har bland annat resulterat i att lärare ger ungdomar läxhjälp i Kista.

Om Fryshuset Up & Coming Executive Program
Mentorprogrammet är en del inom Fryshusets verksamhet Up & Coming, som är en rekryteringstjänst inom Fryshuset i syfte att förmedla streetsmarta ledare och talanger till svenskt näringsliv. Mentorprogrammet är en vidareutveckling av den verksamheten där åtta näringslivsprofiler under ett år ska coachas av streetsmarta ledare. Projektet sker i samarbete mellan Fryshuset, MultiMind Bemanning samt Becahfront Communications.